14/10/2014

Arturo Alberto Levican ha rebut el premi de la Societat Espanyola de Microbiologia a la millor tesi doctoral

Arturo Alberto Levican ha rebut el premi de la Societat Espanyola de Microbiologia (SEM) a la millor tesi doctoral, sobre la importància sanitària de l'arcobacter. Ha estat en el marc del X Congrés Nacional de Microbiologia del Medi Aquàtic de la SEM, del 7 al 9 de setembre de 2014 a Elx i Orihuela, organitzat per la Universidad Miguel Hernández.

Campylobacter

Nascut a Xile, Arturo Levican és metge tecnòleg per la Universidad Austral del seu país. Magister en docència per la Universidad Andrés Bello, va fer el doctorat en Biomedicina a la URV. Va defensar la seva tesi, dirigida pels professors María José Figueras i Luis Collado, el 12 de setembre de 2013 al Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut.

La tesi doctoral “Sanitary importance of Arcobacter” ha contribuït a explicar la importància sanitària de les espècies del gènere Arcobacter, i aporta dades sobre la seva possible virulència i incidència en mol·luscs bivalvs, considerats un aliment d’alt risc, i també en aigües residuals d’origen humà. També ha demostrat que espècies d’aquest gènere es poden confondre amb Campylobacter, i per això es podria subestimar la seva importància en infeccions humanes. A la tesi es descriu el primer cas de diarrea atribuïda a Arcobacter a Espanya. També s’hi han descrit 7 noves espècies d’aquest gènere bacterià; a més s’ha dissenyat l’únic mètode capaç d’identificar inequívocament totes les espècies descrites fins al moment. Fruit del treball d’aquesta tesi, s’han publicat 10 articles en revistes de prestigi.

Actualment Arturo Levican està contractat com a investigador postdoctoral a la Universidad Andrés Bello a Viña del Mar (Xile), on estudia la microbiota de Genypterus chilensis, una espècie autòctona xilena. Forma part de Interdisciplinary Center for Aquaculture Research (INCAR), centre d’excel·lència per al desenvolupament de l’aqüicultura sostenible.

El premi rebut per part del Grup de Microbiologia del Medi Aquàtic de la SEM va consistir en l’honor d’impartir la conferència inaugural al Congrés, presentant la seva tesi doctoral; l’entrega d’un diploma, 300 € i la inscripció a la trobada. Va organitzar el congrés la Universitat Miguel Hernàndez, amb la col·laboració de la Societat Espanyola de Microbiologia i l’empresa Genetic PCR Solutions.