29/06/2015

Cedides a la URV 12 pel·lícules del pintor Joaquim Mir

La URV i el fill de l'artista han signat el 16 de juny un document que certifica la cessió a la Universitat de les pel·lícules filmades pel seu pare, la majoria corresponents als anys 30. Aquest fons va ser recuperat per la Unitat d'Investigació del Cinema de la URV entre 1997 i 1998 i a l'actualitat es troba a l'Arxiu de la Filmoteca de Catalunya

Joaquim Mir.

Josep Maria Mir conserva com un tresor els 14 rotllos de pel·lícules que el seu pare va filmar majoritàriament als anys 30 (alguns també dels anys 70). Són en total 12 títols, que recullen episodis de la vida del pintor Joaquim Mir i de la societat i el paisatge de l’època. Es tracta d’imatges d’un gran valor documental, ja que s’hi pot veure al pintor treballant, o envoltat de la flor i nata de la cultura catalana del moment, com l’assistència d’Apel·les Mestre a un dinar realitzat en homenatge al pintor, o una filmació excepcional de Miravet l’any 1930.

Aquestes imatges en moviment han estat cedides ara a la URV a través de la signatura d’un document que garanteix que mentre el fill del pintor visqui n’autoritzarà el seu ús, i que després ja serà la Universitat qui en gestionarà els drets a través de la seva Unitat d’Investigació del Cinema.

Entre els títols que s’han cedit hi ha el reportatge Paisatges i Indrets de Catalunya (1930-1934), que recull imatges d’Andorra, l’Escala, Santa Cristina d’Aro, Girona, Pals i Montserrat. Destaca també el Dinar de desgreuge a Joaquim Mir (1930), en què es pot veure un dinar que els amics de Joaquim Mir van oferir al pintor a Vilanova i la Geltrú com a mostra de suport en no haver aconseguit la Medalla d’Honor a l’Exposició Nacional. Entre els presents es pot veure l’artista Apel·les Mestres i l’escriptor i polític Pere Corominas. Una altra de les filmacions és Carnaval de Vilanova (1936), un reportatge familiar que mostra el carnaval de Vilanova i la Geltrú amb la rua i les colles a la plaça. Ribera de l’Ebre (1939) és un altre dels títols cedits a la Universitat. Es tracta d’un documental amateur sobre el poble de Miravet i la seva gent.

La Unitat d’Investigació del Cinema de la URV ja va recuperar aquest fons de Joaquim Mir entre els anys 1997 i 1998, quan la Unitat col·laborava amb la Filmoteca de Catalunya a la campanya de recuperació del patrimoni cinematogràfic català des de les comarques de Tarragona. El fons va ser dipositat a l’Arxiu de la Filmoteca de Catalunya, on roman a l’actualitat.

Durant aquests anys, la Unitat d’Investigació del Cinema ha realitzat els treballs de catalogació i digitalització d’aquest fons, i ha promogut amb aquestes imatges la realització del documental Les mirades de Mir, produït per la Fundació La Caixa per a l’exposició antològica que sobre Joaquim Mir es va fer a CaixaForum l’any 2009. Aquest documental va ser premiat al I Festival Internacional de Cine y Patrimonio de Murcia.

Joaquim Mir i Trinxet (Barcelona, 1873 – Vilanova i la Geltrú, 1940) és considerat com el màxim exponent del postmodernisme i un renovador de l’estil paisatgístic de finals del segle XIX a Espanya. Condecorat amb diverses medalles en exposicions a Madrid i Barcelona, va exposar, entre altres ciutats, a Whashington, París, Nova York, Amsterdam o Venècia. El seu estil impressionista es basa en una visió intuïtiva i lliure del paisatge. I d’entre la seva extensa producció s’hi troben moments de molta originalitat, especialment en l’obra que va fer a Mallorca i que va continuar al Camp de Tarragona.