18/09/2020

Un cicle promou el debat i la necessitat de protecció de les persones defensores del medi ambient

La iniciativa del CEDAT és un dels projectes de reflexió innovadors seleccionats en la darrera convocatòria impulsada pel Palau Macaya de la Fundació ”la Caixa”

Milena Florez és defensora del medi ambient i els béns comuns a Colòmbia i intervindrà a la primera taula de debat del cicle "Defenders: les persones defensores del medi ambient", que organitza el CEDAT i el Palau Macaya.

“Defenders: les persones defensores del medi ambient” és un dels projectes innovadors seleccionats en la darrera convocatòria impulsada pel Palau Macaya de la Fundació ”la Caixa” i està coorganitzat pel Centre d’Estudis de Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT) de la Universitat Rovira i Virgili. Es tracta d’un cicle que té l’objectiu de donar veu a les persones defensores del medi ambient i fer visible la seva activitat, per involucrar la societat civil i els agents socials en la seva protecció i dignificació, i fomentar les aliances de cura i protecció.

La primera taula de diàleg, “Les persones defensores del medi ambient en un context de crisis ecològica i social”, se celebrarà el proper dimecres, 23 de setembre a les 18 h al Palau Macaya de Barcelona (Passeig Sant Joan, 108). Comptarà amb la participació de Miguel Pajares, president de la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat (CCAR); Alberto Guerrero, Brigades Internacionals de Pau de Catalunya, i Laura Lorenzi, International Action for Peace. L’activista Milena Florez, defensora mediambiental i vicepresidenta del Movimiento Ríos Vivos (Colòmbia), intervindrà en l’acte de manera virtual. Florez ha estat víctima de seguiments, fustigacions i amenaces al seu país arrel del seu activisme, raó per la qual va ser acollida al Programa Català  de Protecció a Defensors i Defensores de Drets Humans 2019. La taula estarà moderada per Antoni Pigrau Solé, degà de la Facultat de Ciències Jurídiques de la URV i director del CEDAT.

L’objectiu d’aquesta primera trobada és contextualitzar la situació de crisi ecològica global i veure com afecta aquesta a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Així mateix, es donarà a conèixer a la figura defensora els drets humans i el medi ambient, i la relació amb la situació de degradació ambiental actual.

L’acte estarà obert al públic amb aforament limitat, seguint les normatives d’higiene i seguretat actuals. És imprescindible la inscripció prèvia al web del Palau Macaya.

Un cicle que reuneix les veus defensores del medi ambient fins al juny de 2021

El nou cicle es durà a terme des del 23 de setembre i fins el 30 de juny de 2021 i programarà conferències i taules de diàleg per a l’intercanvi d’idees i propostes de protecció i dignificació de la defensa dels drets humans ambientals.

D’altra banda, el projecte vol fomentar el treball en xarxa entre defensors i defensores, programes i iniciatives de protecció i societat civil per buscar propostes de millora i empoderament de les persones que estan en la primera línia de defensa i resistència front a la degradació del medi ambient.  Així mateix es pretén reflexionar sobre el paper de les universitats en la defensa del dret a defensar el medi ambient.

La primera ponent destacada del cicle és Milena Florez, defensora del medi ambient i els béns comuns a Colòmbia, que intervindrà el proper dimecres 23 de setembre al Palau Macaya. És vicepresidenta del Movimiento Ríos Vivos, fiscal de l’Organización de Mujeres Defensoras del Agua y de la Vida AMARU i presidenta de l’Asociación de Víctimas y Afectados por Megaproyectos de las veredas de Orejón, Chirí y Buenavista (ASVAM ORCHIBU).

El Movimiento Ríos Vivos treballa per a la defensa dels drets humans i ambientals, i es basa en l’organització de les comunitats afectades per megaprojectes de grans hidroelèctriques i mineres, com és el cas de la hidroelèctrica d’Hidrotuango, construïda al riu Cauca per Empreses Públiques de Medellín. La construcció de la presa ha generat greus vulneracions de drets humans que es sumen a les ja provocades pel conflicte armat a la regió.

Dos projectes innovadors i sostenibles de la URV seleccionats per la convocatòria del Palau Macaya de la Fundació ”la Caixa”

La 5a convocatòria del Palau Macaya de la Fundació ”la Caixa” que impulsa projectes de reflexió per desenvolupar-se en aquest centre de Barcelona durant el nou curs que va des de setembre de 2020 a juny de 2021 ha seleccionat 2 projectes de la URV: “Defenders: les persones defensores del medi ambient”, que comença el proper dimecres liderat pel CEDAT, i “Envelliment i necessitats de cura. Una qüestió social i política”, que començarà el 21 de gener del 2021 i té per objectiu generar un espai de diàleg per promoure un abordatge integral i holístic de la cura a les persones grans entre tots els agents implicats, institucionals, empresarials i socials.

En aquesta convocatòria van presentar-s’hi un total de 79 entitats i finalment es van seleccionar onze projectes.