21/03/2022

Comença un projecte per millorar la formació dels docents i aprofitar les potencialitats del 5G a les escoles rurals

En el marc del PECT Pobles Vius i Actius, coordinat per la Diputació, la URV posa en marxa dues actuacions: una per millorar la formació continuada dels mestres de l’escola rural i el projecte RuralCatLabs

Aquest març s’ha fet l’acte d’inici de projecte de dues operacions del Projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) Pobles Vius i Actius, liderades per la Universitat Rovira i Virgili, amb disset escoles rurals de deu comarques que pertanyen als Serveis Territorials d’Educació de Tarragona i Terres de l’Ebre de la Generalitat de Catalunya.

Una d’aquestes operacions se centra en la formació de docents per millorar la qualitat de vida en entorns rurals. S’impulsaran nous programes de formació per al col·lectiu de mestres de les escoles implicades en el projecte per millorar, així, la qualitat formativa dels residents a les zones rurals.

La formació és precisament un dels reptes del grup interuniversitari d’escoles rurals, del qual en forma part la professora de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia i investigadora  del Departament de Pedagogia de la URV M. Conxa Torres, que coordina aquesta actuació. La dificultat de desplaçar-se per fer les formacions, era un dels punts crítics dels docents de les escoles rurals al que s’havia de donar resposta. La pandèmia ja va obligar a fer un primer canvi en aquest sentit, amb la incorporació de la tecnologia en línia per fer formació. Ara i amb aquesta iniciativa, es volen definir les necessitats de formació específiques del col·lectiu de mestres de les escoles rurals participants i es dissenyarà una plataforma per incorporar-hi els cursos que facilitin el treball en xarxa. Alguns dels continguts inicialment previstos són assetjament i ciberassetjament, ciberseguretat, salut mental i desinformació.

La segona operació que es posa en marxa és la iniciativa RuralCatLabs, que té per objectiu impulsar les escoles rurals del futur explorant les possibilitats de la utilització de les xarxes de telecomunicacions d’alta velocitat i capacitat (5G i fibra) a nivell de comunitat educativa global, abastant la docència, la gestió escolar, la formació permanent del professorat i la relació amb l’entorn. Es realitzaran projectes tecnològics pilot, adaptats a les necessitats de les escoles rurals, relacionats amb realitat virtual i augmentada i la internet de les coses. Algunes de les aplicacions poden ser classes conjuntes virtuals , visites virtuals, actuacions musicals col·laboratives a distància, intercanvis idiomàtics, seguiment del transport escolar, gestió de recursos d’electricitat i aigua, seguretat escolar, etc.  A banda també es facilitaran formacions en aquestes tecnologies per tota la comunitat escolar, per tal que es puguin incorporar aquestes solucions i coneixements de forma conjunta a l’aula, a casa i al municipi.

Les escoles proposades en aquest projecte són:  de la ZER Els Ceps (Bonastre), l’escola L’Estel (Bonastre) i l’escola Berenguer de Montoliu (Masllorenç);  de la ZER Ribera d’Ebre Nord (Garcia),  l’escola El Verger (Garcia),  l’escola El Tormo  (La Torres de l’Espanyol) i l’escola Les Eres (Vinebre); de la ZER Benissanet-Miravet (Benissanet), l’escola Roc Llop i Convalia (Miravet) i l’escola Antoní Nat (Benissanet); de la   ZER Font de l’Aiguadí (Ginestar), l’escola Pàmies (Ginestar)  i l’escola Les Eres de Rasquera (Rasquera); de la ZER Ebre (Riba-roja d’Ebre), l’Escola Sant Agustí (Riba-roja d’Ebre) i l’escola 1 d’Abril (Palma d’Ebre); de la ZER Baix Priorat, l’escola Rossend Giol (Porrera), l’escola Onze de Setembre  (El Masroig) i l’escola El Sarraí (Bellmunt del Priorat); i les escoles Teresa Godes i Domènech del Montmell,  Marcel·lí Domingo de Tivissa i Josep Riba de La Serra d’Almos.

Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador

El Projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) ‘Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador’ vol lluitar contra el despoblament de les àrees rurals a través de dos àmbits d’actuació: la innovació social i l’especialització intel·ligent. D’una banda, s’aplica la tecnologia a l’escola rural i la cura de la gent gran per tal de millorar la qualitat de vida als pobles. I de l’altra, es posa el focus en el sector vitivinícola, l’agroalimentari i els productes locals per tal de treballar en la seva especialització i augment de competitivitat. Liderat i coordinat per la Diputació de Tarragona, hi participen també la Universitat Rovira i Virgili, el Consell Comarcal del Priorat, l’Organisme autònom de desenvolupament de la Conca de Barberà (Concactiva), el Parc Tecnològic del Vi (VITEC) i  l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA). El projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, objectiu d’inversió en creixement i ocupació.