09/02/2024

La Comunitat URV col·labora per detectar punts insegurs i millorar la urbanització dels campus

Repensar la il·luminació, la vegetació i la delimitació dels accessos són algunes de les mesures proposades des d'una perspectiva de gènere

Estudiants a l'exterior del campus Bellissens.

El campus Bellissens ha estat l’escenari pilot d’un projecte per detectar punts insegurs als campus de la URV, amb l’objectiu d’aplicar un urbanisme amb perspectiva de gènere. Els estudiants, PDI i PTGAS del campus reusenc van col·laborar per detectar punts de millora a partir de les seves necessitats i experiències pel que fa a la distribució d’espais i seguretat al campus i al seu entorn. L’objectiu de l’activitat, organitzada des de la Unitat d’Igualtat i finançada pels fons del Pacte d’Estat contra la violència de gènere, és localitzar els punts insegurs dels campus i de la seva perifèria, en relació als col·lectius més vulnerables, per millorar-ne la urbanització.

Els estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura (ETSA) van rebre formació sobre la importància de treballar amb perspectiva de gènere en l’urbanisme i van participar en una marxa exploratòria, juntament amb els altres membres de la comunitat universitària, per analitzar col·lectivament quins elements físics i socials condicionen la seva percepció de seguretat. Tots plegats van caminar pels punts insegurs que els estudiants van detectar a la formació, com són els passos de sota el tren, el pont que travessa la via o els descampats del voltant del campus Bellissens, entre altres.

Estudiants, PDI i PTGAS durant la marxa exploratòria del campus Bellissens.
Un projecte global per aplicar l’urbanisme amb perspectiva de gènere als campus de la URV

El campus Bellissens ha estat el primer espai analitzat d’aquest projecte aprofitant que hi ha ubicada l’Escola d’Arquitectura i que es tracta d’un campus perifèric a la ciutat de Reus, per tant, amb punts més vulnerables.

Després de les dues primeres fases, la xerrada per part del col·lectiu “Punt 6” i la marxa exploratòria, becaris i estudiants en pràctiques del grau en Arquitectura, Judit Vila i Sadibou Sow, ja estan elaborant un informe que recollirà el diagnosi i les recomanacions específiques per al campus Bellissens. Posteriorment, es valorarà l’aplicabilitat per part de la Universitat i de les administracions competents.

En paral·lel, es treballa per estendre aquest projecte a la resta de campus de la URV, principalment els perifèrics com el campus Sescelades, amb l’objectiu de realitzar una o dues marxes exploratòries anuals. Mitjançant una convocatòria oberta, que gestionarà la responsable d’Igualtat de cada campus, el personal i l’estudiantat podran participar-hi.

Dibuix del pas de la via del tren, un dels punts d'inseguretat detectat
Dibuix del pas de la via del tren amb els punts d’inseguretat detectats.
Repensar la il·luminació, la vegetació i els accessos

Després d’analitzar els edificis, els camins i els voltants del campus, s’han diagnosticat diferents espais d’inseguretat produïts per la il·luminació o la vegetació, que depenen tant de la Universitat com de l’administració local. En aquest sentit, aplicar l’urbanisme amb perspectiva de gènere pot traduir-se en incrementar la lluminositat dels espais interiors i exteriors poc il·luminats; aplicar una vegetació més translúcida, i delimitar correctament els camins que condueixen al campus.

La iniciativa s’engloba en el marc dels projectes finançats pels fons del Pacte d’Estat contra la violència de gènere del Ministeri d’Igualtat, que permet a la Unitat d’Igualtat de la URV implantar projectes d’aquesta magnitud a la Universitat. A més, compta amb la col·laboració del col·lectiu “Punt 6”, una cooperativa de treball associat formada per arquitectes, sociòlogues i urbanistes, que té per objectiu repensar els espais domèstics, comunitaris i públics des d’una perspectiva feminista.