29/07/2021

La comunitat URV recull mostres de microplàstics del mar amb caiac

L'activitat consciencia sobre la contaminació per plàstics i microplàstics, un problema emergent que afavoreix la degradació de l'ecosistema marí

Alguns dels participants al "Caça Plàstics Caiac" recollint mostres a la costa de Tarragona.

Tretze estudiants, PAS, PDI i Alumni de la URV van participar el passat dissabte 24 de juliol a la sortida “Caça Plàstics Caiac” a la platja Llarga de Tarragona, una activitat d’Esports URV, amb la col·laboració de Medi Ambient de la mateixa Universitat, i TGNautica Kayak, per conscienciar sobre l’equilibri de l’ecosistema marí i la importància de no destruir-lo amb la contaminació per plàstics i microplàstics, ja que triguen anys a degradar-se.

Filtre utilitzat durant la recollida de microplàstics a l’activitat Caça Plàstics Caiac.

Els participants van recollir mostres d’aigua amb xarxes i amb filtres professionals que després van analitzar i van trobar-hi la presència de microplàstics, especialment en les mostres extretes més a prop de la costa. El biòleg Pau Otero va dirigir l’activitat de presa de mostres i a la tornada va explicar que “els nivells de microplàstics trobats avui són bastant baixos respecte d’altres zones de Catalunya, però n’hi ha. Tenim les platges netes però cal seguir en aquesta línia per no causar més destrucció de l’ecosistema marí”.

Estudiants, PAS i PDI de la URV participants a l’activitat de recollida de microplàstics en caiac.

La contaminació per plàstics i mircroplàstics és un problema emergent, que ha despertat l’interès del grup de recerca TecnAtox de la URV, que ha quantificat i caracteritzat la mida, la morfologia i la composició d’aquestes partícules presents a la sorra de les platges, als sediments submarins i a les aigües superficials de la regió costanera de Tarragona. Els resultats publicats a la revista científica The Science of the Total Environment indicaven que els microplàstics dominants als sediments del fons i l’aigua de mar són les fibres de polièster, mentre que els fragments de polietilè i polipropilè eren predominants a les platges.