15/03/2017

Conèixer la història a través dels jocs de taula

“Gamefòrum, la història en joc”, és una iniciativa en què els assistents poden aprofundir en quatre esdeveniments històrics de principis del segle XX fent ús de jocs de taula actuals

L'impulsor de la proposta, Jan González, donant les instruccions als participants del primer dels quatre jocs proposats.

Aprendre història jugant. Això és el que van començar a fer aquest dimarts el grup de persones que van participar en la primera de les quatre sessions organitzades des del Departament d’Estudis de Comunicació de la URV en col·laboració amb el Centre d’Estudis sobre Conflictes Socials (CECOS) per donar a conèixer la història aprofitant el potencial dels jocs de posar els participants al centre de l’acció. D’aquesta manera els jocs de taula moderns es converteixen amb eines d’aprenentatge i innovació docent i permet analitzar de quina forma s’aproximen aquest jocs als fets històrics, quins elements prioritzen i quines narratives acaben construint.

En la primera sessió, sobre el colonialisme i l’imperialisme, cada jugador representava una de les set grans potències colonials a l’orient (Gran Bretanya, França, Rússia, Imperi otomà, Japó, Xina i Holanda). El joc comença la primavera de 1897, en els anys previs a la Primera Guerra Mundial i, a través d’una sèrie de tècniques de negociació i moviment de tropes i flotes sobre el tauler que representa el llunyà orient, els jugadors buscaran aconseguir la preponderància al continent asiàtic. De fet, els jugadors havien d’aconseguir acabar el joc amb més centres de subministrament que els que tenien a l’inici.  El joc passa per diferents fases i l’atzar no hi té res a veure.

Com els explicava ahir l’impulsor de la proposta, Jan Gonzalo,  investigador del grup de recerca Asterisc i professor del Departament dels Estudis de Comunicació “es tracta de saber donar bé les ordres, de fer bones negociacions i de tenir clar a qui donar suport en cada moment”. A cada torn i després de les negociacions cada jugador escrivia les seves ordres ocultes que tots els jugadors de la taula resolien de manera simultània.

A les fases que s’anomenen de negociació o diplomàcia, els jugadors havien de poder formar aliances per mitjà de promeses de col·laboració, que no estaven obligats a complir ja que en aquesta fase es mot mentir, trair… menys fer trampes, tot és permès. I, de fet, les mentides i les traïcions són les que acaben marcant com avança el joc. Les aliances són necessàries i els jugadors han de saber triar el moment ideal per trair els aliats. Al final del joc i després de totes les estratègies possibles, ahir va guanyar el jugador de cada equip que va aconseguir més centres de subministrament.

Quatre sessions, quatre moments històrics

Cadascuna de les quatre sessions es dedica a un tema específic de la història de principis del segle passat i té assignada un joc centrat en aquest període. La sessió arrenca amb la contextualització del tema i posteriorment s’introdueix el joc, que finalitza amb un comentari final. Un dels principals valors és potenciar la participació activa a través dels les partides. Les properes sessions seran els tres propers dilluns a les 17.00 de la tarda a l’aula 310 del campus Catalunya i les sessions estan obertes a tothom qui hi estigui interessat, tant a alumnes com professors que vulguin conèixer una forma diferent d’aproximar-se a la història o aprofundir en els jocs de taula com a recursos educatius que poden ser aplicats a l’aula.

La propera sessió girarà entorn de la primera guerra mundial, la següent sobre burgesia i revolució  i s’acabarà amb una sessió sobre la guerra civil espanyola. La matricula per a les sessions que queden encara estan obertes i qui ho vulgui s’hi pot inscriure.

Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*