27/02/2019

Consens per crear una oficina tècnica que impulsi serveis comuns de l’àrea metropolitana

La URV acull la jornada Univers SER TGN-Ràdio Reus amb el diàleg entre alcaldes, i una taula rodona amb el Govern i la Universitat

El periodista Oriol Aymí ha moderat la taula rodona amb Xavier Grau; la Rectora de la Universitat Rovira i Virgili, María José Figueras, i el director de la Càtedra Tarragona Smart City, Santiago Castellà.

Els alcaldes de Tarragona i Reus pactaran una cimera a l’estiu que ve per aprofundir en la configuració de la segona àrea metropolitana de Catalunya. Aquesta és la intenció que han anunciat Josep Fèlix Ballesteros i Carles Pellicer durant la jornada Univers SER TGN-Ràdio Reus que s’ha dut a terme aquest dimecres al Paranimf de la URV. El periodista Josep Cuní ha moderat aquest diàleg que ha girat al voltant de les necessitats comunes que el territori té en matèria de transport, energia o urbanisme.

Josep Cuní, amb els alcaldes de Tarragona i Reus.

Els alcaldes coincideixen en que cal un òrgan superior que gestioni aquests serveis, com també hi han coincidit el Secretari General d’Universitats de la Generalitat de Catalunya, Xavier Grau; la Rectora de la Universitat Rovira i Virgili, María José Figueras, i el director de la Càtedra Tarragona Smart City, Santiago Castellà.

Grau, que ha creat i dirigit la Càtedra Universitat i Regió del Coneixement, creu que cal parlar de realitat regional “que integra aquesta àrea metropolitana” i que té tots els elements que li calen per ser una regió però que li falta una governança ” per poder prendre decisions”. En aquest sentit, considera que  no es limita només a parlar de mancomunar serveis sinó que “la regió necessita un sistema de presa de decisions amb visió estratègica”.

Per la seva banda, la rectora ha assegurat que la Universitat s’erigeix com a ens creador de coneixement per avançar en el desenvolupament territorial. Creu que cal “col·legiar-se per objectius concrets i treballar conjuntament”. Figueras també s’ha referit a la mobilitat i ha insistit en que cal millorar la connectivitat i les freqüències del transport públic amb els campus universitaris per mirar de reduir l’índex d’abandonament entre els estudiants que al·leguen aquest motiu per deixar d’estudiar a la URV.

En aquest sentit, Santiago Castellà ha assegurat que el model actual “és insostenible” i s’ha mostrat convençut a desenvolupar aquesta regió per prendre decisions “en matèria de sostenibilitat, eficiència energètica, innovació o creativitat».