28/03/2025
Doctorandes de la URV expliquen la seva experiència fent recerca de la mà d’Inspira STEAM
Alumnes de sisè de primària del col·legi Sant Pau Apòstol han celebrat la cloenda del projecte amb una experiència única: entrevistar dues estudiants de doctorat

Alumnes de sisè de primària del col·legi Sant Pau Apòstol han celebrat la cloenda del projecte amb una experiència única: entrevistar dues estudiants de doctorat
Inspira STEAM és una iniciativa que va néixer el 2016 a la Universitat de Deusto i que enguany arriba al seu setè any de desenvolupament a Tarragona, coordinada per la URV. El seu objectiu és trencar estereotips de gènere i normalitzar la presència femenina en els estudis STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques). El projecte arriba a una trentena d’escoles del Camp de Tarragona, gràcies a l’esforç de més d’un centenar de professionals del sector científic i tecnològic, majoritàriament dones, que participen com a mentores.
Elena Figueroa, del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques (DEIM), i Alexandra Blanch, doctoranda al Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica (DEEEA), han compartit les seves experiències i han respost les inquietuds dels futurs professionals de la ciència i la tecnologia, en el marc de les activitats INSPIRA realitzades al Col·legi Sant Pau Apòstol de Tarragona.
Al col·legi Sant Pau s’han fet quatre sessions programades en horari lectiu, on tres mentores (de la URV, Elix Polímers i Dow) han compartit les seves experiències amb els infants, i han treballat la problemàtica dels prejudicis, de la manca de referents i dels biaixos. De la mà de les mentores, les nenes i nens han pogut posar a prova el seu enginy durant les sessions, a més de descobrir les múltiples possibilitats que ofereixen la ciència i l’enginyeria.

El projecte Inspira STEAM ha tingut una expansió progressiva. A Tarragona, està liderat per Cristina Urbina (ETSEQ) i Carme Olivé (ETSE), que treballen per garantir que les noves generacions tinguin referents femenins en àmbits científics i tecnològics.
A més de l’aprenentatge i la inspiració que reben, els infants participants també s’enduen un record tangible de la seva experiència: un badge identificatiu i una bossa porta-entrepans, mentre que les escoles reben un cartell distintiu que fa visible públicament la seva implicació amb el projecte.
L’alta participació i l’entusiasme dels infants demostren la necessitat i l’impacte positiu d’aquest tipus de projectes, que contribueixen a una societat més igualitària i diversa en l’àmbit de la ciència i la tecnologia.