14/11/2025

El CRAI rep 1.300 cintes de vídeo sobre cultura i festes de Tarragona i 4.600 llibres de política, antropologia i història

Les donacions del fotògraf Fer-Vi i de Ferran Çivit ajuden a preservar la memòria col·lectiva i enriqueixen el fons documental de la URV

El fons de Ferran Çivit, en el moment de ser arxivat al CRAI campus Catalunya.

La Universitat Rovira i Virgili ha ampliat el fons documental del Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI) amb les donacions de dos particulars que l’enriqueixen en diferents àmbits del coneixement i formats. Per una banda, el fotògraf Josep Ferrer i Vilar, Fer-Vi, ha cedit unes 1.300 cintes de vídeo sobre la cultura i les festes de la ciutat de Tarragona i, per altra, Ferran Çivit i Martí ha lliurat més de 4.600 llibres i més de 200 revistes dels camps de les ciències socials i les humanitats. Tot plegat està en procés d’arxivar-se al CRAI campus Catalunya.

Fer-Vi, a més de fotografiar la majoria d’actes culturals i les festivitats populars de la ciutat de Tarragona, va enregistrar tots aquests esdeveniments en diferents formats audiovisuals. La col·lecció resultant, de gran valor documental i etnològic, ja va ser cedida fa temps a l’antiga Unitat d’Investigació del Cinema de la URV i dipositada al CRAI, però s’estava pendent de la seva formalització i digitalització, cosa que s’ha fet ara, a més de actualitzar-ne els usos i permisos.

En total, són 22 vídeos 8, 95 VHS, 110 beta, 351 DVD i 755 S-VHS, 1.335 en total, enregistrats entre el 1987 i el 1998 sobre la Setmana Santa, diverses festes (sobretot la de Sant Roc), els esbarts dansaires i els castells, que al CRAI disposen de l’espai idoni per facilitar-ne la preservació, la difusió i la dinamització, i posar-los a l’abast d’estudiosos, investigadors i professionals implicats en treballar i difondre el patrimoni cultural i local tarragoní.

Algunes de les cintes de vídeo donades pel fotògraf Fer-Vi.

La digitalització dels materials per part del CRAI és una estratègia clau de preservació i difusió, ja que en garantirà la conservació a llarg termini i en facilitarà l’accés obert a tota la ciutadania, ampliant-ne l’abast i la visibilitat i permetent l’adaptació a nous formats.

De la política contemporània als còmics

Ferran Çivit, per la seva banda, ha donat gran part de la seva biblioteca personal i familiar, de la qual la URV s’ha quedat finalment 4.666 llibres i 210 títols de revistes, a més d’una important col·lecció de tríptics de viatges, que no deixen de ser materials reals i contextualitzats que faciliten anàlisis comparatives i estudis històrics, i que es guardaran al CRAI campus de Vila-seca, on hi ha la Facultat de Turisme i Geografia.

Graduat en Antropologia per la URV i molt vinculat al territori, de la col·lecció de Çivit destaca l’ampli conjunt de llibres dedicats a la política contemporània, nacional i internacional, especialment rellevants per als estudiants i investigadors dels àmbits d’història, d’humanitats, de ciències polítiques i de sociologia; els llibres i revistes especialitzats en antropologia, que suposen una eina important per als estudis etnogràfics i culturals; els llibres centrats en la història de Catalunya i en el patrimoni cultural del país, i les publicacions locals relacionades amb el Camp de Tarragona, especialment interessants les que fan referència a la Conca de Barberà i, pel que fa a temàtica, a la pedra seca.

Del fons de Ferran Çivit també en destaca la completa col·lecció de còmics, d’especial interès per als estudiants universitaris, tant des del vessant de l’entreteniment, com per esdevenir una eina d’estudi i investigació en diverses disciplines (comunicació audiovisual, literatura, història de l’art…).

 

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*