04/12/2015

Editat un llibre sobre “El pare no té pa”, un recull de cançons i tocades populars de Joan Moreira del 1908

Publicacions URV acaba d’editar un llibre, a cura de Joan Vidal i Albert Aragonés, que aporta informació molt valuosa sobre el folklore popular de les Terres de l’Ebre. S'ha presentat el dijous, 3 de desembre al'Aula Magna del campus Terres de l’Ebre a Tortosa

Els joves músics, estudiants del campus, que van actuar a l'acte.

El llibre forma part de la col·lecció Campus Terres de l’Ebre, coordinada per l’Antena Cultural Tortosa de la URV. Es tracta de “Quan lo pare no té pa. Recull de cançons i tocades populars de la ciutat de Tortosa, 1908“, de Joan Moreira, una nova obra que fa un estudi exhaustiu del recull de cançons populars i tocades instrumentals amb el qual el folklorista tortosí va guanyar, en els Jocs Florals de Tortosa de 1908, el premi Felip Pedrell al Millor recull de cansons y tocades populars d’aquesta regió, que era una agulla d’or en forma de lira. El manuscrit original d’aquest recull forma part del fons documental que la família Murall-Moreira va cedir l’any passat a la URV i va ser localitzat el 2013 pel professor col·laborador de la URV, Joan Vidal, i pel filòleg tortosí, Albert Aragonés, els quals durant anys han estat realitzant una important tasca de recerca i catalogació del llegat de Moreira.

“És el recull de cançons i tocades de dolçaina més antic que tenim de les Terres de l’Ebre i no n’hi ha cap altre fins al llibre “Del folklore tortosí. Costums, ballets, pregàries, parèmies, jocs i cançons del camp i de la ciutat de Tortosa”, que el mateix Moreira va publicar el 1934. Això ens ha permès fer una anàlisi comparativa i crítica de les cançons i músiques que recull”, explica Joan Vidal, un dels autors del llibre. En total el llibre de Moreira recull 43 cançons entre les quals hi ha la popular “De Roquetes vinc” o “El ball del punxonet”. El que han fet els autors en aquesta obra d’estudi és una anàlisi dels textos i de les músiques per observar les variacions experimentades des del 1908 fins al 1934, així com també investigar sobre les versions de les diferents cançons i buscar-ne els orígens.

“Pensem que és un llibre molt important que aportarà dades per a la interpretació musical i lingüístique,s per a una interpretació teatral nova sobre el nostre folklore. Des de l’Antena estem molt satisfets d’haver pogut fer possible aquest projecte que vam iniciar ara fa dos anys”, assenyala per la seua banda la coordinadora de l’Antena Cultural Tortosa de la URV i directora de la Col·lecció Campus Terres de l’Ebre, Núria Gil. Aquesta és la sisena publicació impulsada i publicada dins d’aquesta col·lecció, amb la qual l’Antena aporta investigacions sobre temàtiques culturals i territorials, cosa que seguirà fent.

El llibre es va presentar en un acte en el qual va intervenir també el director del Campus, Azael Fabregat, i que va comptar amb una actuació dels estudiants de música de tercer curs dels Graus d’Educació Infantil i Educació Primària, que van oferir una mostra de jota cantada amb acompanyament de rondalla mixta. També van estar presents els gegants de Tortosa de l’ajuntament de la ciutat, qui juntament amb la Diputació de Tarragona ha col·laborat amb la publicació.