07/11/2022

El campus Terres de l’Ebre inaugura el curs amb més estudiants de la història

Es va presentar el llibre 'Lais. Felip Pedrell', de Publicacions URV, que recupera partitures inèdites del músic i musicòleg tortosí en el centenari de la seva mort

D'esquerra a dreta, Meritxell Roigé, Juan Antonio Duro i Xavier Farré durant l'acte d'inauguració del curs al campus Terres de l'Ebre.

El campus Terres de l’Ebre va inaugurar aquest divendres el curs acadèmic 2022-23. Un curs en el qual s’han omplert totes les places disponibles dels diferents ensenyaments. Del total, destaca que un 50% de l’estudiantat arriba de fora de les Terres de l’Ebre. El curs arrenca també amb el repte de la sostenibilitat i l’eficiència energètica,  així com amb l’objectiu d’ampliar ensenyaments, màsters i postgraus per a l’any vinent.

És la primera vegada que el campus Terres de l’Ebre completa l’estudiantat de tots els ensenyaments. Dels 841 estudiants, 424 són del territori i 417 arriben des d’altres indrets. Un terç de l’alumnat dels graus d’Educació o el 75% dels inscrits en el doble grau de Màrqueting i Administració i Direcció d’Empreses, per exemple, són persones d’altres demarcacions catalanes i espanyoles. Aquest fet fa anys que es repeteix en el grau d’Infermeria, però mai s’havia estès a la resta.

L'Aula Magna es va omplir de gom a gom en l'acte d'inauguració del curs i presentació del llibre sobre Felip Pedrell.
L’Aula Magna es va omplir de gom a gom en l’acte d’inauguració del curs i presentació del llibre sobre Felip Pedrell.

Per altra banda, el nou curs s’inicia amb el repte de la sostenibilitat i l’eficiència energètica. Tal com es va acordar en el darrer Consell de Govern, la URV engegarà el Pla d’Emergència Energètica aquest curs amb l’objectiu de reduir la despesa energètica un 20% durant el 2023, que es traduirà, entre d’altres, en la instal·lació de plaques fotovoltaiques. El director del CTE, Xavier Farré, va anunciar, d’altra banda, que s’instal·larà un punt de recàrrega elèctrica de bicicletes i patinets al campus.

Objectius: nous ensenyaments, màsters i postgraus

El director del campus i l’alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé, van coincidir en la importància d’ampliar els ensenyaments del campus Terres de l’Ebre en els pròxims mesos. Tots dos van recalcar que s’està treballant amb la Generalitat per aconseguir l’arribada del grau en Medicina, un fet que “aportarà moltíssim al territori i a la universitat”.

Per altra banda, Farré també va subratllar la possibilitat d’augmentar l’oferta de màsters i postgraus per a l’any vinent, un fet “rellevant” per poder donar continuïtat als estudis que actualment s’imparteixen al campus: Educació Infantil i Primària, Administració i Direcció d’Empreses, Infermeria, doble grau d’Educació i doble grau d’ADE i Màrqueting.

Presentació del llibre Lais. Felip Pedrell

L’acte d’inauguració del curs va servir també per presentar l’obra Lais. Felip Pedrell (Publicacions URV), elaborat pel grup Accent Ensemble i la historiadora Cristina Favà. Coincidint amb el centenari de la seva mort, aquesta obra publica per primera vegada les partitures de catorze cançons inèdites del músic i musicòleg tortosí. Els Lais són un cicle de catorze cançons de Pedrell que narren, amb veu de dona, el procés d’enamorament, des dels inicis fins a arribar a la unió dels enamorats.

El grup Accent Ensemble durant la interpretació d'una cançó popular de Felip Pedrell.
El grup Accent Ensemble durant la interpretació d’una cançó popular de Felip Pedrell.

Tal com va explicar durant l’acte Maria Mestre i Prat de Pàdua, doctora en Història Comparada Política i Social per la UB, Pedrell fou “transcendental” per la musicologia catalana de finals del segle XIX. Els Lais estan escrits en català, el 1879, en una època marcada per constants canvis de residència del compositor o, si més no, de moltes estades a Itàlia, França, Lleida i Tortosa. La composició del cicle s’inscriu en un moment de recerca de creació del lied català, consistent en la combinació del gènere alemany del lied, però amb inspiracions musicals i poètiques pròpies del folklore català, especialment el de la seva terra natal.

El grup Accent Ensemble va interpretar, en directe, una de les cançons populars de Felip Pedrell, també recuperada pel grup en els últims anys. Tot seguit, el rector Josep Pallarès va donar per inaugurat el curs oficialment. L’acte va finalitzar amb el Gaudeamus Igitur.