25/10/2024

El Centre de Ciències Òmiques destaca el paper de la microbiota en la comprensió i millora de la salut humana, la nutrició i el medi ambient

Aquesta unitat mixta del centre tecnològic Eurecat i la URV ha celebrat el seu simposi anual, on s'han abordat diverses perspectives del'estudi de la microbiota en diferents àrees

Centre de Ciències Òmiques.

El Centre de Ciències Òmiques (COS), una unitat mixta del centre tecnològic Eurecat i la Universitat Rovira i Virgili, ha destacat en el Simposi Anual COS 2024, celebrat a Reus, el paper de la microbiota en projectes innovadors i en estudis impulsats per a la comprensió i la millora de la salut humana, la nutrició i el medi ambient. “S’ha demostrat que una microbiota intestinal equilibrada pot contribuir a la prevenció de malalties metabòliques com l’obesitat i la diabetis, alhora que la microbiota també està relacionada amb trastorns autoimmunitaris i amb malalties mentals”, i en l’àmbit ambiental, la microbiota d’ecosistemes com el sòl i l’aigua “és essencial en els cicles biogeoquímics, la degradació de contaminants i la promoció de la salut de plantes i animals”, ha assenyalat la directora tècnica del COS, Núria Canela.

El simposi ha proporcionat una visió integral del paper de la microbiota en nombrosos contextos i ha mostrat tecnologies i tècniques innovadores en relació amb les tecnologies òmiques de la genòmica, la transcriptòmica, la proteòmica i la metabolòmica, en la recerca biotecnològica, biomèdica i ambiental.

El segon simposi anual del COS de la URV i Eurecat, node de la Infraestructura Cientificotècnica Singular OmicsTech, ha abordat diverses perspectives sobre l’estudi de la microbiota en àmbits nutricionals, clínics i ambientals, amb experts del món acadèmic i de la indústria.

Durant les sessions matinals, s’han discutit estudis de la microbiota en nens, el seu impacte en la salut metabòlica i la seva relació amb la dieta mediterrània en l’obesitat juvenil. A més, a la sessió clínica s’han explorat tecnologies òptiques avançades per analitzar el microbioma, així com la seva relació amb malalties com l’ictus.

D’altra banda, en la sessió a la tarda, s’ha posat el focus en la microbiota ambiental, incloent l’ús d’òmiques per a la caracterització de la digestió anaeròbica de fangs de plantes de tractament d’aigües residuals, i l’estudi del viroma en mostres ambientals per rastrejar virus humans i animals.

Entre els casos presentats, la investigadora de la Unitat de Ciències Òmiques d’Eurecat, Helena Torrell, ha presentat l’ús de les ciències òmiques per estudiar la microbiota en els estudis nutricionals dins del projecte europeu MED4Youth. La iniciativa va implementar el primer estudi d’intervenció nutricional on s’avaluaven de forma paral·lela en diferents països els efectes de la dieta mediterrània enfront de l’obesitat en adolescents (11-17 anys), amb la finalitat de promoure i ajudar a implementar hàbits saludables en aquest segment de població.

L’actual edició del simposi, que ha comptat amb unes 150 persones inscrites, ha estat inaugurada pel director acadèmic del COS, Manuel Suárez, i la directora técnica, Núria Canela. Hi ha participat personal investigador i experts del COS, Eurecat, la Universitat Rovira i Virgili, Laboratorios Ordesa, Bruker Española, Perseus Biomics, l’Institut d’Investigació Sanitaria Pere Virgili, el Vall d’Hebron Institut de Recerca, la Universidade do Minho i la Universitat de Barcelona.

L’esdeveniment, que ha comptat amb la col·laboració de Bruker, s’ha celebrat de forma presencial a l’Aula Magna de la Facultat d’Econòmiques del Campus Bellissens de la URV a Reus i en línia, i ha inclòs la visita a les instal·lacions a Reus del COS.

Subscriu-te als butlletins de la URV