09/11/2016

El Congrés 80è aniversari de la Guerra Civil espanyola vol aportar més llum sobre aquest període crucial

Aquest Congrés Internacional que es fa al campus Catalunya del 8 al 12 de novembre vol contribuir a aportar més coneixements sobre la Guerra Civil espanyola, encara poc investigada. Intervenen prop de 90 experts, entre els ponents, els investigadors que presenten comunicacions i els participants a les taules rodones, i s'han organitzat múltiples activitats paral·leles per escollir

Paul Preston, pronunciant la conferència inaugural.

A les acaballes de l’any del 80è aniversari de la Guerra Civil, aquest congrés internacional multidisciplinari de la URV reuneix intervencions sobre els antecedents, sobre el període de guerra 1936-39 i sobre les conseqüències de l’enfrontament civil, que encara avui són patents a la societat espanyola. La Guerra Civil és encara, en paraules dels investigadors del Centre d’Estudis sobre Conflictes Socials, CECOS de la URV, organitzador del congrés, un immens camp a investigar.

“Va ser una guerra innecessària, que no s’havia d’haver produït”, ha dit en la conferència inaugural Paul Preston. L’historiador hispanista i doctor honoris causa per la URV ha pronunciat la seva intervenció, titulada:”El holocausto español. El uso del terror contra civiles en la guerra civil”, a través d’un video, a causa d’un problema de salut que li ha impedit desplaçar-se a la URV. “Les xifres de represaliats no reflecteixen prou l’horror i la por viscuts que s’hi amaguen al darrera”, ha continuat. L’investigador ha explicat que, segons els últims estudis, la repressió practicada pels rebels aixecats contra la República va ser 3 vegades superior a la practicada a les zones republicanes.

Foto de família de ponents al Congrés.
Foto de família dels ponents, a l’inici del congrés.

Al congrés intervenen prop de 90 investigadors d’universitats catalanes, espanyoles i estrangeres i diferents experts, que pronuncien ponències, o presenten comunicacions o participen en taules rodones. Entre altres, hi participen Ángel Viñas (“El canon franquista de la guerra civil y la postguerra”, UCM), Enric Ucelay da Cal (“El “guerracivilismo español en la España contemporánea, siglos XVIII-XXI)”, UPF), Luis García Montero (Universidad de Granada) i l’escriptora Almudena Grandes (“Compañero…compañera”). La batalla de Madrid, la Guerra Civil a Catalunya; la memòria històrica, l’aministia i la impunitat; els nacionalismes català, basc i gallec a la Guerra, l’art i la cartelleria a l’època, les dones  milicianes i la lluita antifascista per la igualtat, o les disputes entre anarquistes i comunistes, són altres dels molts temes previstos. La jornada del dijous 10 de novembre es dedica a la Guerra Civil i l’àmbit internacional. Victòria Camps (UAB) és l’encarregada de pronunciar la conferència de clausura del congrés, amb el títol: “El legado moral de la Guerra Civil”. Les 41 comunicacions presentades, que es publicaran en línia, s’exposen dimarts 8 i dijous 10 de novembre, estructurades en diferents panels: Història, Ciències Polítiques, Sociologia; Art, cinema i literatura, i Mitjans de comunicació i propaganda.

Al Congrés s’hi han inscrit un centenar de persones, i està obert a la comunitat universitària i al públic en general, que pot assistir sense inscripció a dues conferències. El coordinen els professors Josep Sánchez Cervelló i Alberto Reig, de CECOS.

A la inauguració el dimarts, 8 de novembre a l’Aula Magna del campus han estat presents el rector de la URV Josep Anton Ferré, el president de la Diputació de Tarragona Josep Poblet, el degà de la Facultat de Lletres i cocoordinador del Congrés Josep Sánchez Cervelló, el degà de la Facultat de Ciències Jurídiques Antoni Pigrau i el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona Josep M. Prats.

conguerracivilespanyola16
La inauguració del congrés ha tingut lloc a l’Aula Magna del campus Catalunya.

Col·laboren amb el Congrés la Diputació de Tarragona, l’Ajuntament de Tarragona, Repsol, l’Ateneu Republicà de Tarragona, la Fundació Privada Mútua Catalana, Europe Direct i l’Institut Català Internacional per la Pau.

Durant les jornades del Congrés estan programades moltes activitats paral·leles com exposicions, dues presentacions de llibres, un cicle de cinefòrum, la projecció de documentals, un concert visual i una visita als espais de la Batalla de l’Ebre. El congrés continua el dia 14 de novembre amb unes jornades a la ciutat, una taula rodona al campus Terres de l’Ebre i una segona visita als espais de la Batalla de l’Ebre, el dia 21 de novembre.

Més informació:

Congrés Internacional 80è aniversari de la Guerra Civil espanyola