21/05/2020
El Consell Social reconeix la professora Nancy Babio i l’equip del programa d’orientació laboral Inserlab amb el Premi a la Qualitat Docent
Els premis distingeixen el professorat i els projectes que destaquen per la qualitat o la innovació docent
Els premis distingeixen el professorat i els projectes que destaquen per la qualitat o la innovació docent
La professora de la Unitat de Nutrició Humana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, Nancy Babio, i l’equip de professors i professores que estan duent a terme el curs d’Orientació Professional per a la Inserció Sociolaboral per a persones amb discapacitat, Inserlab, han guanyat el Premi del Consell Social de la URV a la Qualitat Docent 2020 en les modalitats individual i col·lectiva, respectivament. Aquests premis pretenen reconèixer i impulsar projectes que contribueixen a la millora de l’ensenyament.
Nancy Babio, que és professora al grau de Nutrició Humana i Dietètica, va observar que la majoria de Treballs de Fi de Grau d’aquest ensenyament eren majoritàriament de revisió bibliogràfica, i va proposar-se invertir aquesta tendència per fer transferència de coneixement en un àmbit en el qual no existeixen moltes de les eines necessàries per a l’exercici clínic, la recerca i fins i tot la docència. Així, proposa als estudiants que tutoritza d’elaborar treballs originals que desenvolupin eines útils per a la dietètica i la nutrició.
Aquesta activitat va començar al curs 2018-2019 i va obtenir com a resultat la creació de dues eines necessàries per als dietistes-nutricionistes, amb les quals poden valorar i planificar l’alimentació de dos col·lectius de pacients: els celíacs i els esportistes. Així neix CELIACBASE, la primera base de dades sobre la composició de productes sense gluten que es troben al mercat, i SportS Base, la primera base de dades sobre la composició de suplements de nutrició esportiva, totes dues elaborades per estudiants amb la tutorització de Babio. Aquestes eines són consultables en accés obert al catàleg del segell editorial de la Universitat, Publicacions URV.
Inserlab, Orientació Professional per a la Inserció Sociolaboral
Pel que fa a Inserlab, es tracta d’un projecte que forma joves amb discapacitat intel·lectual en una sèrie de competències i habilitats per afavorir que trobin un lloc de treball digne. L’impulsa un equip multidisciplinari de professorat de vuit departaments de la URV, amb el suport de la Càtedra d’Inclusió Social i el grup de recerca Social Business and Research Lab.
Inserlab aposta per la formació dual amb pràctiques curriculars amb suport, tallers vocacionals i un projecte d’emprenedoria social, que pivota sobre una xarxa de cocreació amb entitats i professionals del territori. Té un pla de tutories individualitzat i un pla docent que emfatitza l’adquisició de competències transversals, incloses les digitals, per garantir l’adaptació de la persona al lloc de treball. A més a més, els estudiants participen de les activitats de la vida universitària, que potencien les habilitats socials.
La primera promoció del curs Inserlab, de 15 persones, és del curs 2018-19, i actualment s’està formant la segona promoció. Aquest programa ja va ser premiat amb l’Aurora Diversity and Equality Award 2019 i se’n va fer un documental, Camins d’Inclusió, que explica el pas de la quinzena de joves de la primera promoció per la Universitat Rovira i Virgili.