27/04/2023

El grau en Nutrició Humana i Dietètica celebra el 20è aniversari

La URV va ser la primera universitat catalana pública en impartir aquests estudis. Per celebrar l'aniversari s’han organitzat diverses activitats, que inclouen les primeres Olimpíades de Nutrició de la Universitat

Els estudiants que han participat en les primeres Olimpíades de Nutrició Humana i Dietètica de la URV, la Degana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, Fàtima Sabench i la responsable del grau, la Dra. Nancy Babio
Els estudiants que han participat en les primeres Olimpíades de Nutrició Humana i Dietètica de la URV, la Degana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, Fàtima Sabench (dreta de la imatge) i la responsable del grau, la Dra. Nancy Babio (centre de la imatge)

El grau en Nutrició Humana i Dietètica celebra el 20è aniversari des que es va posar en marxa a la URV l’any 2003. Ho fa pocs dies després que la titulació va fer vint-i-cinc anys des que s’establís com a títol universitari oficial en l’estat, el passat 15 d’abril.

La URV va posar en marxa els estudis en Nutrició Humana i Dietètica el curs 2002-2003, convertint-se en la primera universitat catalana pública en impartir aquests estudis. Això va ser gràcies a l’impuls d’un professorat jove, secundat per molts catedràtics i catedràtiques que van creure en la titulació.

La diplomatura en Nutrició Humana i Dietètica són uns estudis dirigits a capacitar les persones que els cursin per poder dur a terme les activitats que corresponen a la prevenció, atenció i rehabilitació en matèria d’alimentació, nutrició i salut. Aquesta titulació va néixer en un moment en què la societat va començar a preocupar-se per la salut i el benestar del cos, a través d’una bona alimentació, tenint en compte diferents aspectes com la nutrició. Va ser cap als anys noranta, quan tres universitats de l’Estat espanyol van començar a impartir el títol propi de Graduat en Dietètica i Alimentació Humana: la Universitat del País Basc, en 1988; la Universitat de Navarra, en 1989; i el CESNID, centre adscrit a la Universitat de Barcelona, en 1993. No obstant això, fins al 1998 no es va establir com a títol universitari oficial.

“La URV és la universitat que té el major nombre de doctors i doctores en els col·legis de dietistes i nutricionistes de Catalunya, això demostra el rigor d’aquest grau i la bona feina feta en els últims vint anys”, destaca la degana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, Fàtima Sabench.

La docència d’aquest grau compta amb la implicació dels departaments de Medicina i Cirurgia, Ciències Mèdiques Bàsiques, Bioquímica i Biotecnologia, Gestió d’Empreses, Antropologia Social i Filosofia, i el departament de Psicologia.

Primeres Olimpíades de Nutrició

Entre les activitats que s’organitzen per commemorar l’aniversari hi ha hagut les primeres Olimpíades de Nutrició de la URV. Els estudiants han format grups de quatre persones, un de cada curs del grau, i han competit responent preguntes de les diferents assignatures de la titulació. Qüestions com; queèes demana fer en dietes pobres en residus?, què té una proteïna amb bona qualitat biològica?, o quin canvi s’ha produït en la dieta japonesa en els últims cinquanta anys?, entre d’altres.

Els i les estudiants guanyadores d’aquesta activitat han rebut els premis entregats pel Col·legi de Dietistes i Nutricionistes de Catalunya. Els guardonats amb el primer premi han estat el grup format per Pau Barriach, Sara Djemaoune, Carmen Sanjuan i David Mateo Garcia que s’han emportat un any de formació gratuïta, l’assistència gratuïta a les XI jornades i bates. El segon equip classificat l’han conformat Zineb Aourach, Anna Sabater, Elettra Orci i Lubaba Liaqat, que podran assistir gratuïtament a jornades de l’àmbit i bates, i finalment, en tercer lloc, ha quedat el grup conformat per Bárbara Cuadrat, Darío Caño, Gerard Bau i Irene Duran, que han estat premiats amb el mateix premi que els segons classificats.

Els estudiants guanayadors de les I Olimpíades de Nutrició i Dietètica Humana de la URV, la responsable del grau, la Nancy Babio, a l’esquerra de la imatge, i la presidenta del CODINUCAT, Roser Martí Cid, a la dreta de la imatge

La setmana vinent, se celebrarà un acte institucional on es farà un repàs de com van ser els inicis del grau i que han significat aquests vint anys, a través d’un recull de vídeos, imatges i efemèrides. Finalment, l’esdeveniment serà un reconeixement a la bona feina feta en les últimes dues dècades. Aquesta activitat es realitzarà a l’aula magna de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, el pròxim 4 de maig a les 18 h.