28/07/2022

El grup de recerca MEDIS col·labora amb el casal d’estiu de l’Institut Escola Mediterrani

Pretén donar continuïtat a la formació acadèmica de manera amena i informal amb activitats científiques a l'estiu per a infants en risc d'exclusió social

Una de les sessions que han pogut seguir a la facultat de Química de la URV, amb la investigadora Marta Calull.

“El casal neix del somni de les famílies” apunta Laura Natividad, col·laboradora del grup de recerca Metodologia de Recerca Educativa amb Impacte Social (MEDIS) de la URV i coordinadora del projecte en aquesta cinquena edició. Des del curs 2011-2012  l’Institut Escola Mediterrani es va convertir en una comunitat d’aprenentatge. Amb el casal, es dona continuïtat al treball que el centre duu a terme durant tot l’any amb alumnes d’edats molt diverses -des dels tres anys fins als setze- durant l’estiu de manera gratuïta per les famílies –a través del finançament del Pla Integral del Poble Gitano-, algunes d’elles en risc d’exclusió social. El grup de recerca MEDIS dona suport a la Comunitat d’Aprenentatge Institut Escola Mediterrani, com ara en aquest projecte del Casal d’Estiu.

Vista al CRAI del campus Sescelades.

El projecte que té un rerefons científic, però també social alhora, pretén “apropar i fer partícip de la ciència a tothom i sobretot i especialment aquells grups que poden estar en situació de vulnerabilitat “per estar exclosos d’experiències d’apropament de la ciència i del coneixement científic”, explica Natividad. El casal, també té com a finalitat, reforçar els coneixements que els alumnes han anat aprenent durant el curs escolar, per això “les dues primeres hores del dia estan dedicades a fer deures o a fer els dossiers que els tutors els hi han manat I en els que repassen tot allò que han anat treballant durant el curs I ho fan amb ajuda de les monitores, en col·laboració entre ells… d’aquesta banda reben ajuda” afirma la coordinadora, matisant que el casal “té un caire acadèmic”.

Les activitats del casal d’estiu es fan a l’Institut Escola. Als tallers científics realitzats en aquesta edició han participat membres de la comunitat investigadora de la URV. Aquest dimecres, però el campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili ha acollit els infants i les famílies que van acompanyar en aquesta activitat. Els participants del casal, una seixantena, han pogut seguir tallers d’experimentació al laboratori de la Facultat de Química, han pogut veure com es treballa en un institut de recerca com l’IPHES i han fer una visita guiada i una gimcana al CRAI. “L’experiència ha sigut molt satisfactòria i ha comptat amb la participació de la comunitat universitària” detalla Víctor Molina, que ha coordinat aquesta activitat a la Universitat.