28/11/2016

El passat i el present de la gastronomia i del vi centren la inauguració de curs de la Facultat d’Enologia

Una xerrada de Toni Massanés, director de la Fundació Alícia, ha servit per inaugurar el curs de la Facultat d'Enologia. Ha estat un acte en el qual s'ha lliurat la beca de l’Institut Català del Suro i AECORK a Patricia Cereceda, del màster en Begudes Fermentades, i s'han presentat els nous vins del celler experimental Mas dels Frares

Toni Massanés, director de la Fundació Alícia, ha parlat de “La biotecnologia a la cuina: del foc als aliments funcionals”.

En el seu quart any de mandat, el degà de la facultat, Joan Miquel Canals, ha fet un resum de les formacions que han actualitzat durant aquest temps i de les noves, en un balanç en què ha destacat la repercussió del nou màster Erasmus Mundus en Innovació en Enoturisme (Erasmus Mundus Master on Wine Tourism Innovation – WINTOUR) com una de les fites assolides, que, segons ha indicat, internacionalitza la URV ja que es fa conjuntament amb la Facultat d’Enologia de la Universitat de Bordeus i de la Facultat de Ciències de la Universitat de Porto. Canals ha destacat els bons resultats assolits fins al moment en aquest màster.

El degà de l Facultat d'Enologia, Joan Miquel Canals, durant la inauguració de curs.
El degà de l Facultat d’Enologia, Joan Miquel Canals, durant la inauguració de curs.

La conferència inaugural del curs 2016-17 ha anat a càrrec de Toni Massanés, director de la Fundació Alícia, que ha parlat de  “La biotecnologia a la cuina: del foc als aliments funcionals”. En aquesta xerrada, ha tractat de l’evolució de la cuina i de les estratègies alimentàries dels diferents temps, que, segons ha apuntat, han de tenir en compte dos conceptes bàsics: han de ser sanes i sostenibles. Ha parlat dels significats dels aliments i de les emocions que hi estan relacionades. I de l’evolució de la recerca en alimentació repassant tres etapes: una primera en què es tractava de treure “coses dolentes” dels aliments, com ara greixos per exemple; una segona, la dels aliments funcionals, que se centra en aportar-los-hi beneficis, i una tercera, que és la de no tocar els aliments i estudiar-los a fons per conèixer més les seves propietats, els anomenats superaliments.

En la seva xerrada ha diferenciat entre la cuina del dia a dia i l’alta cuina o la cultura dels àpats festius, que deixen de ser sostenibles per convertir-se en un plaer i un acte social. I ho ha comparat amb el vi fent un repàs del seu consum des del paleolític fins a l’actualitat tractant de la transcendència d’aquest producte en diferents èpoques. D’abans n’ha destacat la seva capacitat nutricional, que el va convertir en un aliment bàsic imprescindible, junt amb el pa, durant segles. Fins i tot resolucions judicials de separacions del s.XII obligaven a procurar de vi a les exdones, que equivaldria al que avui es consideraria la pensió mínima. I ha acabat parlant d’allò que els consumidors busquen ara en els vins, que va més enllà del gust i els aromes i que és el paisatge i la relació amb la zona que els han vist néixer per trobar-hi el caràcter del pagès i del territori.

Patricia Cereceda ha guanyat la beca de l’Institut Català del Suro i AECORK.

Durant l’acte d’inauguració de curs s’ha fet entrega de la beca de l’Institut Català del Suro i AECORK a una estudiant del màster en Begudes Fermentades del curs 2015-16. Ha estat per Patricia Cereceda que ha guanyat la primera edició de la beca per un estudi sobre la influència del tap de suro en els vins i caves. De la recerca de l’estudiant es conclou que les característiques d’un vi tranquil i un vi escumós no es veuen afectades per la força de compressió i el grau d’inserció del tap de suro en el moment de l’embotellament i després de tres mesos en l’ampolla. Aquest fet obre la porta a estudiar l’optimització de les dimensions del tap de suro per a vins de consum ràpid.

Nous vins del celler experimental

L’acte d’inauguració de curs ha acabat amb la presentació dels  nous vins elaborats al celler experimental del Mas dels Frares pels estudiants i professors del centre, a càrrec del director del celler, Fernando Zamora.

Aquest any s'ha presentat un vi escumós, un vi negre i la primera cervesa elaborada pels alumnes del màster.
Aquest any s’ha presentat un vi escumós, un vi negre i la primera cervesa elaborada pels alumnes del màster.

S’ha presentat un vi escumós del 25è aniversari de la URV, elaborat amb les varietats chenin i sauvignon blanc i un vi negre criança elaborat amb cabernet, merlot i ull de llebre. Zamora ha explicat que aquest any la primavera i l’estiu secs han propiciat un raïm molt sa, però les pluges del final de la verema han fet que part de la collita es podrís. També s’ha presentat la primera cervesa elaborada pels estudiants de màster en Begudes Fermentades.