19/09/2022

El projecte SMART llença una formació per crear un perfil expert en comerç internacional del sector agroalimentari

Les pimes del sector i cambres de comerç internacionals debatran els reptes de la indústria agroalimentària el 21 de setembre a la URV

En un context d’increment dels costos de producció, que afecten els marges de benefici i la competitivitat de les empreses, obrir nous mercats internacionals és clau per a la seva supervivència i creixement. Més encara per a les empreses del sector agroalimentari, especialment les petites i mitjanes empreses, que operen en el sector manufacturer més gran de la Unió Europea en termes d’ocupació i valor afegit.

La URV ha liderat el projecte SMART (Sales Management and Relationships for Trade), que ha permès cobrir un buit pel que fa a la formació de nous perfils que actuïn d’intermediaris, obrint nous mercats.

Aquest dimecres 21 de setembre els responsables del projecte presentaran la proposta formativa i, juntament amb empreses del sector (Prodeca, Andrés Pintaluba SA, Grup Unió SCCL i Crisolar Nuts SL), desgranaran els reptes de les petites i mitjanes empreses de la indústria de l’alimentació i com fer-hi front. Serà en una jornada al Paranimf del rectorat de la URV que començarà a les 9:30 h, en què també hi intervindran PIMEC i les cambres de comerç de Reus, Itàlia i Eslovènia.

Coneixements necessaris per a l’estratègia de les pimes

La investigadora Teresa Torres-Coronas, del Departament de Gestió d’Empreses, encapçala el projecte finançat pel programa Erasmus + de la Comissió Europea i apunta precisament un dels reptes de les pimes, que el programa formatiu SMART pretén cobrir. “Les petites i mitjanes empreses solen desconèixer les polítiques de la Unió Europea en relació al sector, però si tenen nocions sobre les polítiques comercials de la Unió i els acords bilaterals poden aprofitar-les per a la seva pròpia estratègia”, exemplifica.

Partint de la base que ara per ara no hi ha cap pla d’estudis a l’educació superior per dotar el personal i futurs treballadors de la indústria amb les competències per afrontar els reptes del mercat agroalimentari, el projecte SMART ha proposat el disseny i adopció d’un nou currículum centrat en la gestió de vendes internacionals en el sector. Si bé l’adopció d’un nou currículum per part de les universitats és un objectiu de futur, el curs que ha elaborat el professorat de les quatre universitats que integren el consorci SMART ja està disponible.

Es tracta d’una proposta de 20 crèdits ECTS adreçada a un públic d’estudiants ampli, perquè adquireixi i mantingui habilitats i tècniques de gestió, comercials i de relacions al llarg del temps per augmentar els volums de vendes de les pimes agroalimentàries amb una gestió eficaç dels processos comercials.

El curs ha estat provat per estudiants de quatre països (Espanya, Itàlia, Eslovènia i Polònia) i es desenvolupa al llarg de tres mòduls (vendes, gestió internacional i exportació i economia del sector agroalimentari) que combinen metodologies d’aprenentatge a l’aula, jocs interactius i estudis de casos.

Es pot accedir al curs al web del projecte, smartproject.eu.

El programa complet de la jornada sobre els reptes del comerç internacional en el sector agroalimentari es pot consultar al web del projecte SMART.