09/06/2017

El rector de la URV destaca al Parlament la precarietat del finançament de les universitats catalanes

El rector Josep Anton Ferré va exposar els bons resultats de la URV i va reclamar més finançament per al sistema universitari públic català

El rector de la URV durant la seva intervenció, al costat del rector de la Universitat de Lleida.

El rector de la URV, Josep Anton Ferré va fer reclamar més inversió pública per al sistema universitari català, en la seva compareixença davant la Comissió d’Empresa i Coneixement del Parlament de Catalunya, que va tenir lloc ahir dijous, 8 de juny.

Va presentar una comparativa entre les universitats catalanes i 53 universitats de tot el món, en la qual queda palès el paper eficient de les universitats del país en recerca (publicacions i impacte). A la comparativa s’hi mostra, en canvi, que la inversió per alumne a Catalunya és de només 6.000 dòlars/any per estudiant, i la mitjana de les universitats comparades està en una inversió d’entre 10 i 20.000 dòlars per alumne/any.

Segons que va exposar el rector, l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) ha fet un estudi sobre el finançament públic de les universitats catalanes. Actualment, el total de la subvenció a les universitats públiques és de 700M€ aproximadament, i l’aportació dels estudiants per matrícules i taxes (incloent les beques que paga el Ministeri) és de 300 M€. L’estudi proposa a la Generalitat que incrementi en 100 M€ el total de l’aportació pública a les universitats catalanes durant 3 anys consecutius fins a 300M€, que es destinaria a augmentar la subvenció pública de cadascuna d’elles en un 10%, i en un altre 10% a reduir els preus públics anuals que paguen els estudiants per matrícula i taxes.

Amb aquest augment, les universitats podrien fer front a l’equilibri pressupostari, al Pla Pluriennal d’infraestructures, a elevar el sostre de despesa del capítol I (personal) amb el mateixos efectius humans EJC, (equivalent a jornada completa) i augmentar el sostre de despesa del capítol I amb un increment d’aquests efectius.

Josep Anton Ferré va comparèixer davant la Comissió parlamentària d’Empresa i Coneixement  a petició pròpia, per explicar què s’ha fet a la universitat des que va entrar en funcionament fa 25 anys, així com la seva situació actual i les perspectives de futur. En una breu exposició sobre la Universitat, el rector va destacar que la URV registra un nombre molt superior d’estudiants becats que altres universitats catalanes; es va referir al paper social de la URV, ja que 7 de cada deu estudiants són els primers universitaris de la seva família, i també a la importància de la tercera missió, o conjunt d’activitats universitàries amb repercussió al territori. També es va referir a l’excel·lent situació de la URV en els rànquings internacionals.

A la mateixa sessió van intervenir els rectors de la Universitat de Vic, la Universitat de Lleida i l’Autònoma de Barcelona. Seguidament a les intervencions, van prendre la paraula diputats de Ciutadans, PSC, els Comuns, del PP, ERC i de Junts pel Sí. La sessió es va poder seguir en directe via web des del Canal 2 del Parlament, on es pot visionar.