31/05/2021
Els drets humans en el centre de la intervenció social i educativa
La segona Jornada d'Innovació en la Intervenció Socioeducativa de la URV va estar dedicada a conèixer projectes i experiències vinculades a una intervenció basada en els drets humans
La segona Jornada d'Innovació en la Intervenció Socioeducativa de la URV va estar dedicada a conèixer projectes i experiències vinculades a una intervenció basada en els drets humans
La segona Jornada d’Innovació en la Intervenció Socioeducativa de la URV va estar emmarcada en la tercera edició del Màster universitari en Innovació en la Intervenció Social i Educativa (MIISE). Va ser realitzada en format virtual el 26 de maig i van participar més de 50 persones, entre professionals de l’educació i el treball social i estudiantat i professorat del propi màster.
A la jornada, es van presentar investigacions i projectes encaminats a donar respostes d’una manera creativa al context actual. Un context de pandèmia on es fa indispensable buscar estratègies socioeducatives integrals que permetin respondre des d’un enfocament de drets humans a les noves necessitats sorgides.
Així, la coordinadora del MIISE, Eva Zafra, va presentar la conferència inaugural titulada L’enfocament basat en els drets humans: possibilitats per a la pràctica de la intervenció social i educativa, a càrrec de Celsa Càceres, de la Universitat de la Llacuna. Després d’explicar breument com s’ha anat canviant del paradigma de les necessitats cap a un enfocament de drets, Càceres va fer una sèrie de propostes per integrar de manera crítica aquest enfocament a la pràctica professional.
Posteriorment en una taula rodona, moderada per Cristina García Moreno, docent i de la URV, es van presentar quatre projectes de recerca en els quals es busca promoure canvis en diferents àmbits d’intervenció social i educativa on és necessari el coneixement i respecte dels drets humans. Carme Garcia Yeste, responsable del Grau d’Educació Social del Departament de Pedagogia de la URV, va exposar alguns dels resultats de la investigació “Detecció d’actuacions per millorar la gestió de la diversitat religiosa en l’àmbit laboral català”. Mentre que Bàrbara Biglia, professora agregada de el Departament de Pedagogia, va fer una anàlisi interseccional feminista de les violències de gènere a les universitats, així com de la violació de drets humans. D’altra banda, Yolanda Domingo, treballadora social, antiga alumna del MIISE i actualment professora associada de la URV, va presentar el seu projecte de tesi doctoral “Nous restes en la intervenció social: drets, ciutadania i món digital. I Rosa Casas, estudiant del MIISE i creadora de Dhides i altres escenaris impossibles, va tenir a bé compartir algunes reflexions al voltant de la llibertat des de la perspectiva de gènere sobre la fabricació de necessitats com a element de control social i principi essencial de la por a la llibertat.
Per finalitzar, la cloenda de la jornada va estar a càrrec de Chené Gómez i Carol Pujadas, membres de l’ONG CreArt Espai d’Art i Creació, que van compartir les seves experiències vinculades a l’art com una forma de treballar els drets humans.