17/04/2024

Els drets reals, a debat entre l’acadèmia de Dret internacional privat

La jornada internacional es va focalitzar en les diferents normes de Dret internacional privat sobre conflicte de lleis dels Estats membres de la UE

Un moment de la Jornada internacional sobre drets reals en el Dret Internacional Privat a la Unió Europea.

Els dies 4 i 5 d’abril es va celebrar a la Sala de Juntes de la Facultat de Ciències Jurídiques de la Universitat Rovira i Virgili la tercera “Jornada internacional sobre drets reals en el Dret Internacional Privat a la Unió Europea. Les normes de conflicte sobre els drets reals a la UE: statu quo i propostes de futur”, dirigida per la professora de Dret internacional privat, Maria Font i Mas, del Departament de Dret privat, processal i financer de la URV.

En aquestes Jornades de clausura del projecte “Régimen de los derechos reales sobre bienes corporales en el Derecho internacional privado europeo: cuestiones de competencia judicial internacional y de derecho aplicable”, la recerca presentada es va focalitzar en les diferents normes de Dret internacional privat sobre conflicte de lleis dels Estats membres de la UE, ja que no està regulada cap norma de conflicte en àmbit europeu.

L’ús generalitzat de la lex rei sitae en panorama comparat no satisfà la gran varietat de drets reals en relacions transfrontereres o amb element d’internacionalitat sobre immobles, sobre béns mobles que poden estar en trànsit o segons el tipus de béns (mitjans de transport) o les garanties reals; als que s’uneixen els drets reals sobre criptomonedes o béns digitals. En les distintes meses es van discutir propostes alternatives a la lex situs en una futura proposta de Reglament europeu, així com l’aplicabilitat de les normes imperatives i el conflicte mòbil, entre d’altres.

Les ponències van presentar-se per internacionalprivatistes europeus de reconegut prestigi com F. Garcimartín del Grupe européen de droit International privé (GEDIP); E.-M. Kieninger, G. Cuniberti, A. Patrao, I. Heredia, J. Carruthers i Jonathan Schenk, del Working Gourp on International Property Law de la EAPIL (European Association of Private International Law); altres acadèmics convidats com G. Palao Moreno, M. Pertegás Sender, A. Font i Segura, N. Magallón Elósegui, R. Miquel Sala, B. Añoveros Terradas, S. Ferrazzi, B. Van Houtet, B.S. Jiménez-Gómez. També van participar-hi membres de l’equip d’investigació del projecte del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (ref. PID2020-112609GB-I00) Ch.A. Whytock, P. Franzina, I. Kunda, I. Pretelli, J.M. Fontanellas i Morell, C. Parra Rodríguez, C. González Beilfuss, D. Marín Consarnau, Ángel Serrano de Nicolás, V. Andreeva i S. Canales Gutiérrez.

Les jornades es podien seguir online en modalitat híbrida, a les que es van inscriure juristes professionals i acadèmics i de diferents universitats espanyoles, europees i llatinoamericanes.