02/05/2022
Els ensenyaments d’Antropologia de la URV, capdavanters a l’estat espanyol en nombre de matrícules
Amb 97 matrícules, el Doctorat en Antropologia i Comunicació, té la dada més elevada de doctorands en Antropologia a nivell estatal
Amb 97 matrícules, el Doctorat en Antropologia i Comunicació, té la dada més elevada de doctorands en Antropologia a nivell estatal
Les dades de matriculació dels diferents ensenyaments de Grau, Màster i Doctorat d’Antropologia impartits a les universitats espanyoles, posen de manifest la posició capdavantera dels ensenyaments del l’àrea d’Antropologia (Departament d’Antropologia, Filosofia i Treball Social -DAFITS-) de la URV.
El Grau d’Antropologia i Evolució Humana, de la URV-UOC, amb presència majoritària de professorat de l’Àrea d’Antropologia Social del DAFITS i de l’IPHES, sense comptar el grau ofert per la UNED, té un volum de matrícula semblant a la de la Universitat de Barcelona (UB), que cobreix la seva oferta de 120 alumnes per curs, situant-se per sobre de la resta de graus d’Antropologia de l’estat.
Pel que fa la matrícula de Màsters, els dos d’Antropologia impartits pel DAFITS (Màster en Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social; i Màster en Antropologia Mèdica i Salut Global) aquest curs han assolit uns índex de matrícula força per sobre dels Màsters oferts en altres universitats, amb 52 estudiants.
Pel que fa a la matrícula d’aquest curs, amb 97 doctorands, el Doctorat en Antropologia i Comunicació és, des de fa anys, la més elevada dels doctorats amb presència de l’Antropologia.
Aquestes dades van ser compartides en el darrer Consell del Departament d’Antropologia, Filosofia i Treball Social, on el professor Jordi Roca Girona, com a representant del DAFITS a l’Asociación de Antropología del Estado Español (ASAEE), va presentar l’informe de la reunió celebrada a Madrid els dies 16 i 17 de desembre passat per les representants dels diferents Departaments i Àrees d’Antropologia de les universitats espanyoles i de bona part de les Associacions territorials d’antropologia de l’estat.
Val a dir, tanmateix, que les dades aportades en aquesta reunió són sovint dades encara no definitives i que alguna universitat, en algun cas, encara no en disposa. Però aquesta presència en les posicions capdavanteres en matrícula dels ensenyaments d’Antropologia de la URV confirma el seu lideratge a nivell estatal.
Els ensenyaments d’Antropologia des de Bolonya
Des del moment en què va començar a gestar-se el Pla Bolonya es va constituir, en el sí de l’ASAEE, una Comissió estatal per al Grau d’Antropologia (CEGA) on els representants dels Departaments d’Antropologia de l’estat sumaren esforços per tal de donar llum al llibre blanc adreçat a aconseguir l’aprovació d’un Gran d’Antropologia en el nou context sorgit de l’aplicació del Pla Bolonya.
Assolit l’objectiu, i vist el bon funcionament i la idoneïtat d’un grup d’aquesta naturalesa, es va decidir mantenir-lo. Amb dues reunions anuals, el grup ha anat fent seguiment del desplegament dels ensenyaments d’antropologia a l’estat i ha servit de punt de trobada i intercanvi de les experiències i problemàtiques comunes que s’han anat produint en aquest procés, tot compartint i generant coneixement sobre un bon nombre de les qüestions acadèmiques que han anat sorgit al llarg dels anys.
En aquest sentit, en la primera reunió anual, s’intercanvia informació sobre els processos de matrícula i posada en funcionament dels diferents ensenyaments d’antropologia de les universitats espanyoles. La segona reunió anual es dedica a tractar monogràficament algunes qüestions d’interès comú dels ensenyaments (assignatures de pràctiques, treballs de fi de Grau i/o Màster, taxes d’abandonament i presencialitat, etc.), que permeten generar sinèrgies tot compartint informació, experiències i maneres de fer