23/07/2018

Els rectors de la Xarxa Vives proposen a les conselleries d’Educació mesures per a la falta de professorat de català

Demanen revisar els criteris d’accés al màster de Secundària i a les llistes d’interinatge per prioritzar els graduats en Llengua i Literatura Catalanes

Imatge dels alumnes de secundària i professorat participants en la 1a Jornada de potenciació de la Literatura Catalana al febrer de 2018.

Els rectors i rectores de les universitats que integren la Xarxa Vives d’Universitats, entre les quals hi ha la URV, han emès aquest 23 de juliol un comunicat sobre la situació de falta de professorat de català a Secundària i Batxillerat. Es tracta de la Declaració d’Elx, que els signants van acordar en la reunió mantinguda el passat 13 de juliol a la Universitat Miguel Hernández d’Elx.

“En relació a la situació de falta de professorat de català en el nivell educatiu de Secundària i Batxillerat, el Consell General de rectores i rectors de la Xarxa Vives d’Universitats vol fer les consideracions següents:

1. Instem a les conselleries d’Educació dels territoris de parla catalana a informar les universitats de la previsió de professorat de català que es requerirà per als propers cinc anys.
  2. Proposem augmentar el nombre d’hores de docència de llengua i literatura catalana a educació Secundària i a Batxillerat.
  3. Recomanem revisar els criteris d’accés al màster de Secundària i a les llistes d’interinatge d’acord amb la priorització expressada en els tres grups següents:
    • Primer nivell: grau/llicenciatura en Filologia Catalana (UA, UB), Llengua i Literatura Catalanes (UAB, UdG, UOC, URV) i Estudis Catalans i Occitans (UdL).
    • Segon nivell: graus /llicenciatures que combinen Filologia Catalana amb altres titulacions (amb altres filologies, amb lingüística, amb estudis literaris o amb traducció i interpretació), amb un mínim de 80 crèdits específics dels continguts de llengua i literatura catalanes.
    • Tercer nivell: altres graus/llicenciatures d’humanitats (Comunicació/Periodisme/Teatre/Humanitats/altres Filologies, etc.) si s’ha cursat addicionalment un màster amb continguts de llengua i literatura catalanes (com es demanava en convocatòries anteriors a la de 2013-14).

En cas que es tinguen en compte les consideracions anteriors i que les actuacions es facen de manera coordinada i alineada amb els departaments d’Educació de Catalunya, País Valencià i Illes Balears, les universitats de la Xarxa Vives podran ser més efectives en la planificació i la promoció dels graus de Filologia Catalana.

Elx, 13 de juliol de 2018″