30/06/2013 Entrevista
Joel Vicient, director executiu de Captio, una plataforma per a la gestió de despeses de mobilitat
“És necessari fomentar l’emprenedoria”
Joel Vicient és director executiu de Captio, una plataforma per a la gestió de despeses de mobilitat
Per què va triar estudiar Enginyeria Tècnica en Informàtica?
Dubtava entre Informàtica i INEF [Educació Física], i finalment em vaig decidir per la primera opció perquè hi vaig veure una mica més de futur. Sempre m’havia agradat la informàtica encara que mai havia tingut ordinador, fins a l’any que vaig anar a la universitat [aclareix amb un somriure]. Per aquest motiu, el primer any vaig posar més el focus en les assignatures de matemàtiques en comptes de les típiques de programació, i vaig veure que m’atreia més la part de gestió. Acabada la carrera, vaig cursar un postgrau de Sistemes Informàtics a la Universitat Rovira i Virgili, i després vaig fer a ESADE un programa de Direcció d’Empreses.
La Universitat Rovira i Virgili va ser la primera opció?
Sí, per proximitat i per costos. Crec que és un factor molt favorable per a algú de Tortosa haver de pujar solament fins a Tarragona. Barcelona probablement multiplica els costos per dos, però no veig cap diferència en la titulació i la qualitat és exactament la mateixa.
Considera que els falta alguna cosa, als estudis d’informàtica?
Normalment, a totes les carreres, tant a la URV com a altres universitats, els manca, com a mínim, un últim any mixt en què es puguin barrejar diferents estudis en un projecte comú perquè l’estudiant vegi què es trobarà quan arribi al món laboral. També és necessari fomentar l’emprenedoria, no només des de la universitat sinó també des de l’ESO i el batxillerat. En general, a les universitats hi falta una visió més d’empresa.
Vostè es va decidir a muntar una empresa. Com va anar el procés de creació?
Abans d’acabar la carrera vaig començar a treballar a Barcelona en diferents consultores i després vaig ser cap de projectes i director tècnic d’una empresa de programes a Reus, fins que vaig decidir tornar a Tortosa, on vaig detectar al mercat una necessitat que no estava coberta, sobretot a la província de Tarragona. Vaig veure que hi havia empreses d’entre vint-i-cinc i cinquanta treballadors a la demarcació que necessitaven un director d’informàtica, tot i que no se’l podien permetre, i algú que liderés aquest àmbit. Vaig començar a oferir aquest servei i vaig contractar dos o tres treballadors. La veritat és que em va anar força bé. Primer vaig ser autònom i després vaig constituir l’empresa Clico, amb la qual vaig detectar altres necessitats. Per tant, vaig començar sol però al cap d’uns mesos vaig buscar finançament de socis purament capitalistes, i vaig reforçar l’equip amb altres àrees que es podien portar millor en comptes de fer-ho tot jo.
Tot això ha anat molt ràpid, en només quatre anys, un temps en el qual també ha creat el seu producte estrella.
Es tracta de Captio, una plataforma per a la gestió de despeses professionals, que comercialitzem amb molt d’èxit. Sorgeix d’una idea molt senzilla: simplificar la gestió de les despeses de mobilitat. D’aquesta manera, a través d’unes aplicacions per a iPhone, Android, BlackBerry i Windows Phone es fotografien els tiquets de despeses, s’interpreten automàticament les dades i s’arxiven al núvol. A partir d’aquí es poden generar les notes de despeses o els informes amb un sol clic i sense necessitat de guardar el document original, ja que estem homologats per l’AEAT i la còpia digital que Captio emmagatzema té tota la validesa legal. Això permet millorar bastant la productivitat i és possible gràcies al programari que hem desenvolupat amb el suport d’alguns departaments de la Universitat Rovira i Virgili i de la Fundació. Hem treballat amb ells i hem externalitzat alguns projectes. Actualment som líders al mercat espanyol i comptem amb inversors i socis de primer ordre, com THCap, Bankinter, Banc Sabadell, Kibo Ventures o fons d’inversió de Telefónica. Més de quatre-centes empreses utilitzen el nostre software, entre les quals hi ha referències com BBVA, McDonald’s, Toyota, Petronas, Ticketmaster o LetsBonus.
On és present la seva empresa?
Tenim oficines a Tortosa, a Barcelona i a Madrid. Som més de cinquanta treballadors, i encara creixem. També som al mercat de països com França, Itàlia, Portugal i el Regne Unit, on ens estem expandint amb força.
Quins projectes de futur tenen?
Som una empresa d’un sol producte, així que ens hi centrem per optimitzar-lo al màxim. El producte que oferim és molt eficient, però sempre hi ha coses per millorar, o novetats per afegir. Actualment, la nostra estratègia és la implementació i el desenvolupament de la nostra oferta al mercat europeu, per aconseguir posicionar-nos com a líders a tot Europa. El nostre proper pas, a llarg termini, segurament serà l’Amèrica Llatina.
Noten la crisi?
Com tothom, però no ens podem queixar perquè a l’Estat facturem i creixem, encara que probablement podríem créixer més. De fet, el primer producte que vam treure no ha tingut l’acollida que esperàvem perquè estava enfocat a les factures, als despatxos professionals i a les gestories, un dels sectors més afectats per la crisi. Captio ha estat el segon producte, dirigit a les grans empreses.
Creador d’una empresa d’èxit amb projecció internacional
Més notícies de: emprenedoria