20/06/2025
Professionals de l’educació d’arreu del món es formen a la URV en professionalització doctoral i intel·ligència artificial aplicada a la docència
La Universitat impulsa dos Erasmus+ BIPs amb participants d’una quinzena de països i membres d’Aurora i la xarxa SGroup

La Universitat impulsa dos Erasmus+ BIPs amb participants d’una quinzena de països i membres d’Aurora i la xarxa SGroup
Una setantena de professionals de l’educació superior procedents de diversos països d’arreu del món es troben aquesta setmana a la Universitat Rovira i Virgili per participar en dues formacions Erasmus+ Blended Intensive Programmes (BIP), centrades en dues àrees clau per a l’educació superior: l’aplicació de la intel·ligència artificial a la docència i la professionalització del doctorat.
Les jornades van començar el dilluns 16 de juny amb l’acte d’inauguració a la Sala de Graus del campus Catalunya, que va comptar amb la participació del comissionat de Xarxes Internacionals, Joan Miquel Canals; la vicerectora de projectes docents i estudiants, Montse Pinent, i la cap del Centre Internacional, Rebeca Tomás.
Amb participants de més de 15 països i representació d’universitats d’Aurora i la xarxa SGroup, de les quals la URV és membre activa, la URV reforça la posició com a institució de referència en aquestes temàtiques. Els dos BIPs combinen sessions virtuals i presencials, i tenen com a objectiu aprofundir en el coneixement d’aquestes temàtiques, afavorir l’aprenentatge mutu i l’intercanvi de bones pràctiques i facilitar la creació de xarxes professionals internacionals.

Els programes han estat dissenyats per la Xarxa d’Innovacions Metodològiques amb l’Aplicació d’IA i el Grup de Formadors per a la Professionalització del Doctorat (GFPD), amb la col·laboració del Centre Internacional i el el suport del programa europeu Erasmus+.
En el marc del BIP sobre IA i docència, el personal docent comparteix diverses bones pràctiques i projectes. A més, la formació compta amb diversos punts en el programa on es busca compartir experiències entre participants i conèixer iniciatives similars desenvolupades a les seves institucions d’origen.
Pel que fa al BIP adreçat a l’estudiantat de doctorat, el BIP ofereix eines pràctiques per viure amb èxit l’etapa doctoral i avançar cap a una carrera investigadora autònoma. Els continguts inclouen gestió del projecte de tesi, comunicació amb els supervisors, resolució de conflictes, redacció i defensa de la tesi, desenvolupament de competències transversals i reflexió sobre sortides professionals. També es tracten temes clau com l’ètica en la recerca, la ciència oberta, la intel·ligència artificial i la relació entre recerca i societat.
Aquesta nova edició dels BIPs reflecteix el compromís de la URV amb una educació superior més col·laborativa, inclusiva, oberta i innovadora, i n’evidencia la voluntat de continuar sent una universitat activa en l’escena europea en àmbits com ara la internacionalització, la recerca i la docència transformadora.
Així mateix, es posiciona com a institució de referència en l’àmbit Aurora, on lidera un grup de treball que vetlla precisament per la implementació i desenvolupament estratègics dels programes BIP.
