06/03/2023

Es publica la Guia sobre aprenentatge didàctic i convivència escolar

La publicació inclou experiències d’èxit recollides durant 25 anys a centres educatius de 14 països. L’ha elaborat la investigadora del Departament de Pedagogia de la URV Carme García Yeste en col·laboració amb la Universitat de Deusto

Només en aquells centres educatius on hi hagi una convivència positiva, basada en els valors del respecte i la solidaritat, on no es tolerin situacions de discriminació o abús i on no es desvinculi la convivència de l’aprenentatge, serà possible crear espais segurs per tot l’alumnat. Aquest és el punt de partida de la Guia sobre aprenentatge didàctic i convivència escolar, una publicació editada pel Ministeri d’Educació i Formació Professional que aporta eines per aconseguir una bona convivència sense deixar de banda l’aprenentatge en base a l’evidència científica. Les autores de la guia són Carme García Yeste, investigadora del grup de recerca Medis, del Departament de Pedagogia de la URV, i la investigadora Ramón y Cajal i Ikerbasque del Departament d’Educació de la Universitat de Deusto, Rocío García Carrión.

La convivència escolar és, actualment, un element essencial per al bon funcionament dels centres educatius en qualsevol de les seves etapes. “La recerca mostra que millorar la convivència i també els aprenentatges curriculars poden anar de la mà”, afirma Carme García, actualment vicedegana de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV. “Aportar evidències científiques amb impacte social és una eina clau que demostra millorar la convivència en tots els contextos en els que s’aplica amb rigor”, afegeix.

El contingut de la guia està elaborat a partir de les experiències recollides durant 25 anys en els que s’ha aplicat l’aprenentatge dialògic en centres educatius molt diversos de 14 països diferents en tot el món, algunes com a comunitats d’aprenentatge i d’altres a través d’actuacions educatives d’èxit. La publicació mostra que aplicar aquestes actuacions educatives, basades en evidències, està donant com a resultat un impacte positiu tant en l’aprenentatge com en la convivència en centres amb situacions de dificultats.

La guia també aborda el model dialògic de prevenció i resolució de conflictes, una actuació que s’enfoca específicament a la millora de la convivència. Basat en el diàleg igualitari, la solidaritat i la implicació activa de tota la comunitat, aquesta actuació ha demostrat aconseguir la creació d’espais segurs en qualsevol entorn.

La publicació neix amb l’objectiu d’ajudar tota la comunitat educativa (professorat, alumnat, famílies i altres agents educatius) per aconseguir que totes aquestes millores arribin als seus centres educatius per garantir entorns d’aprenentatge segurs i saludables i amb un alt rendiment acadèmic.