10/05/2016

Escurçant distàncies entre la ciberseguretat i l’ètica

Onze institucions i empreses de set països -entre els quals la URV- col·laboraran per construir una aliança europea per a la ciberseguretat basada en valors, l'anomenat Consorci CANVAS. En un període de tres anys, CANVAS pretén reunir les parts interessades de les àrees clau de l'agenda digital europea - el sistema de salut, les finances, les forces de seguretat i la seguretat nacional -, per discutir els problemes i les solucions a l’hora d’alinear la ciberseguretat amb l'ètica

La complexitat creixent de l’ecosistema digital en combinació amb l’augment dels riscos globals comporta el perill que l’aplicació de la ciberseguretat passi per alt d’altres valors fonamentals com la igualtat, l’equitat o la privadesa. D’altra banda, restar importància a la ciberseguretat podria fer minvar la confiança dels ciutadans en la infraestructura digital. Per fer front a aquest repte, la Comissió Europea ha triat el Consorci CANVAS – Constructing an Alliance for Value-driven Cibersecurity- per ajuntar els desenvolupadors tecnològics amb juristes, experts en ètica i científics socials,  a esbrinar la manera d’alinear la ciberseguretat amb els valors europeus i els drets fonamentals. CANVAS és una Acció de Col·laboració i Suport que forma part del Programa Marc Europeu de Recerca i Innovació “Horitzó 2020”, coordinat per la Universitat de Zuric, Suïssa.

Josep Domingo-Ferrer.

La Universitat Rovira i Virgili és sòcia del consorci CANVAS a través del grup de recerca CRISES/Càtedra UNESCO de Privadesa de Dades, dirigit pel catedràtic d’enginyeria informàtica Josep Domingo-Ferrer. Aquest equip de la URV, del qual també formen part els doctors Oriol Farràs, David Sánchez i Jordi Soria, hi aporta la seva expertesa en tecnologies de privadesa i també el seu treball pioner en coutilitat, iniciat en un projecte anterior finançat per la Templeton World Charity Foundation.

CANVAS se centra fonamentalment en tres àmbits d’aplicació amb reptes d’ètica específics: el sistema de salut, les finances i les forces de seguretat/seguretat nacional. Entre d’altres objectius, CANVAS pretén crear un pla d’estudis de referència per a la ciberseguretat basada en valors. Farà èmfasi en formació per a la indústria, en l’elaboració de píndoles formatives per als gestors de polítiques de seguretat i en el desenvolupament d’un MOOC (Massive Open Online Course) sobre ciberseguretat basada en valors.

A banda dels investigadors de la URV, el consorci, coordinat pel Centre d’Ètica de la Universitat de Zuric, reuneix també acadèmics de la Universitat Lliure flamenca de Brussel·les (Bèlgica), la Universitat d’Hamburg (Alemanya), l’Ostbayerische Technische Hochschule Regensburg (Alemanya), el Centre ADAPT de la Dublin City University (Irlanda), la Universitat Tècnica de Delft (Països Baixos), la Universitat de Lausanne (Suïssa), i la Berner Fachhochschule Biel (Suïssa). A més, l’empresa europea líder en seguretat a les TIC, F-Secure (Finlàndia), i l’Unabhängiges Landeszentrum für Datenschutz Schleswig-Holstein (Alemanya) sumen experiència al consorci. CANVAS iniciarà les seves activitats el setembre de 2016 i està dotat amb un pressupost de 1,57 milions d’euros,  dels quals 1 milió estan finançats per la Comissió Europea.