13/05/2024

Espectacles, jocs romans, conferències i debats centren l’aportació de la URV al festival Tarraco Viva

L’Aula de Teatre participa en les dues representacions de Catarsi a les muralles, que també servirà per cloure el festival, i l’equip de l’ICE de Clàssiques organitza l’habitual trobada lúdica

L'Aula de Teatre de la URV torna a tenir protagonisme al festival Tarraco Viva

El festival Tarraco Viva arrenca aquest dilluns 13 de maig i, com sempre, la Universitat Rovira i Virgili serà present en uns quants dels seus actes. Conferències a càrrec de professors i investigadors, la participació de l’Aula de Teatre en l’espectacle Catarsi. Dionís en els orígens del teatre grec i en la cloenda del festival, i l’organització per part de l’equip de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de Clàssiques d’un circuit de jocs romans, a més de les recreacions digitals de la ciutat romana creades pel Seminari de Topografia Antiga de la URV (SETOPANT), portaran el segell de la URV. La present edició del Tarraco Viva, la 26a, s’allargarà fins el dia 26 de maig i la informació completa es pot consultar al web del festival.

L’Aula de Teatre de la URV, juntament amb la companyia Zona Zàlata, el grup de recreació musical romana Ludi Scaenici i la companyia de dansa La Im.perfecta, representarà l’espectacle Catarsi. Dionís en els orígens del teatre grec, “una mirada atrevida als orígens del teatre a la Grècia clàssica, una visió amorosa de les nostres arrels culturals”. Es podrà veure els dies 17 i 18 a l’espai August de les muralles, a les 21 h.

Aquesta recreació també formarà part de l’acte de cloenda, en què les mateixes companyies proposen, per acomiadar el festival, una mirada al teatre com a llegat cultural que des del Mediterrani antic ha arribat a fins a l’actualitat. Aquest esdeveniment també servirà per fer un repàs del que haurà estat la present edició del festival, amb algunes reflexions finals sobre el seu tema central: el Mediterrani a l’antiguitat. La cloenda tindrà lloc el diumenge 26 a les 18 h al Refugi 1 del Port de Tarragona.

Recreació digital de Tarraco a càrrec del SETOPANT de la URV, amb el teatre romà en primer terme
Viatges, poetes, batalles i pirates

Com és habitual, Joaquín Ruiz de Arbulo, catedràtic i director del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV, a més de membre del consell assessor del festival, impartirà diferents conferències. Descriurà els viatges mítics del Mediterrani a l’Atlàntic en l’antiguitat, protagonitzats per grecs i fenicis (dissabte 18 a les 19 hores al Museu del Port); parlarà de l’època d’August, en què va canviar l’organització de l’estat romà, i com la cantaven els poetes (dissabte 25 a les 12 h a Cultura de la Generalitat), i detallarà la batalla d’Àccium, en què Octavià i Agripa es van enfrontar a Marc Antoni i Cleòpatra (dissabte 25 a les 18.30 h al Refugi 1 del Port de Tarragona).

A més, en una de les activitats que tindran lloc fora de Tarragona, Ruiz de Arbulo explicarà la pirateria a l’antiguitat mediterrània al Casal de Vila-rodona (dimecres 15 a les 19 h) i, per altra banda, mantindrà un debat amb l’escriptor i hel·lenista Pedro Olalla sobre “El Mediterrani a l’antiguitat, un mar de cultures, trobades i conflictes”, moderat pel director del festival, Magí Seritjol (dijous 16 a les 19 h a Cultura de la Generalitat).

Per altra banda, Rafael López Monné, geògraf, fotògraf i investigador de la URV, impartirà la xerrada “El retorn de Dioní. Més enllà dels clixés d’un dels grans cultes de l’antiguitat”, al Molí de les Tres Eres de Cambrils el dia 15 a les 19.30 h, acte inclòs també en el Campus Extens de la URV. Patricia Terrado, professora associada del Departament d’Història i Història de l’Art, impartirà la conferència “Entre onades i vaixells. Claus de la navegació al Mediterrani romà” (divendres 17 a les 19 h al Tinglado 1 del Port), mentre que Pau Sabaté, professor de l’àrea de Filologia Clàssica del Departament de Filologia Catalana, llegirà i comentarà passatges de la versió catalana en vers del llibre segon de Les Geòrgiques de Virgili, dedicat a la vinya i el vi (diumenge 19 a les 10 h a l’Espai Minerva de les Muralles). Totes les conferències són d’accés lliure i gratuït amb aforament limitat.

I finalment, l’equip de Clàssiques de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) organitza per quarta vegada la Ludi Constantinenses, la trobada lúdica d’alumnes de llatí de quart d’ESO que tindrà lloc al Conjunt Monumental de Centcelles el dimecres 15 al matí, consistent en un circuit de jocs romans diversos.