04/09/2020

Un estudi sobre la competència digital dels universitaris proposa repensar els plans d’estudi i la formació del professorat

Els estudiants de primer curs comprenen i elaboren missatges multimèdia i saben difondre la informació però tenen mancances en l’anàlisi i gestió de dades i la cura de contingut

Estudiants de la Facultat d'Economia i Empresa de la URV durant una classe.

La competència digital, entesa com la creació i curació de contingut, resolució de problemes i innovació en un entorn tecnològic, és necessària per optar als nous llocs de treball en un món en canvi constant. Adquirir aquesta competència depèn en bona part de la formació rebuda durant els estudis. Per això Anna Sánchez-Caballé, doctora per la URV, ha fet d’aquest tema la seva tesi doctoral i ha avaluat tant la competència digital dels estudiants de primer curs de la URV com els plans d’estudi dels diferents graus per comprovar quin és el perfil dels estudiants i el nivell d’integració de la competència digital als estudis.

De l’anàlisi del resultat en conclou, en primer lloc, que els estudiants tenen una autopercepció alta de la seva competència digital i es valoren millor en les alfabetitzacions multimèdia i comunicativa i pitjor en l’alfabetització tecnològica. En segon lloc, el nivell d’integració en els plans d’estudi difereix entre els graus, però són els de ciències de la salut els que presenten una menor alfabetització tecnològica i multimèdia (menys del 4% del contingut) i informacional i comunicativa (menys del 8%), i els de ciències socials i jurídiques, els que més n’integren (13,01% del contingut). Per tot això, Sánchez-Caballé proposa establir una estratègia a la universitat per seguir formant, tant al professorat com als estudiants, i obtenir evidències de l’assoliment de la competència digital a nivell institucional a través de testos ja existents.

El 99% dels 1.257 estudiants enquestats tenen telèfon mòbil, que utilitzen durant més de tres hores diàries, i el 96%, ordinador portàtil. Sánchez-Caballé apunta que cal tenir això en compte “per treballar l’aprenentatge a través d’aquests dispositius”. I proposa també que la universitat pugui mostrar als estudiants l’avantguarda de les tecnologies i els doni accés pensant en el seu futur laboral.

Però no es tracta només de la tecnologia: la competència digital té en compte l’alfabetització comunicativa (com presentar i difondre la informació); l’alfabetització informacional (localitzar, avaluar, organitzar i transformar la informació); l’alfabetització multimèdia (comprendre i elaborar missatges multimèdia), i l’alfabetització tecnològica (organitzar i tractar el maquinari i programari i tractar les dades en diferents formats).

L’alfabetització tecnològica, que té a veure amb l’anàlisi i gestió de dades, és la major mancança que els estudiants consideren que tenen (puntuen entre un 3,12 i un 3,53 sobre 5 segons l’àmbit de coneixement), però “és normal perquè no han rebut formació durant l’educació primària i secundària”, explica Sánchez-Caballé. I fa èmfasi en el fet que seria desitjable que en tots els estudis s’ensenyés a programar i gestionar i analitzar la informació. De fet, l’alfabetització informacional és la segona mancança: “saben crear contingut multimèdia, però no gestionar i tenir cura de la informació”, explica.

És precisament l’alfabetització multimèdia i la comunicativa en les que els universitaris de primer curs tenen una millor autopercepció. A més a més, tenen unes expectatives (motivació, creativitat i facilitat d’ús) sobre les TIC elevades, i presenten actituds positives sobre el seu ús. És per això que Sánchez-Caballé resumeix que “no estem malament però cal donar resposta a les necessitats actuals”.

Es tracta d’integrar la competència digital als plans d’estudi, però també proporcionar els coneixements al professorat perquè pugui acompanyar l’estudiant, avaluar amb tests per acreditar el nivell de competència, i “aprofitar els serveis que ja ofereix la mateixa Universitat, com els del CRAI, actualitzar el programari i crear sinergies amb institucions privades” per oferir als estudiants els coneixements i l’entorn  que els prepararan per ser part d’una societat cada cop més tecnologitzada i globalitzada.

Anna Sánchez Caballé durant la defensa de la tesi doctoral, davant dels seus directors de tesi.

La tesi doctoral d’Anna Sánchez-Caballé, La competència digital dels estudiants universitaris: conceptualització i avaluació. El cas de la URV, ha estat dirigida pels professors Mercè Gisbert i Francesc Esteve, i s’ha fet en el programa de doctorat de Tecnologia Educativa.