13/03/2026

Estudiants de ciències i enginyeria de la URV es preparen per a la competició de biologia sintètica més gran del món

Treballen en un biosensor per detectar cendrosa a la vinya i han obert una campanya de microfinançament per presentar-lo en un concurs internacional a París

L'equip iGEM al laboratori.

Aina Jodar i Roland Macias es van conèixer l’estiu abans de començar el grau a la Universitat Rovira i Virgili, en un programa de foment de les vocacions científiques per a alumnes de secundària. Des d’aleshores han donat forma a una idea que els rondava pel cap: organitzar un equip d’estudiants que desenvolupés un prototip en el camp de la biologia sintètica per participar a la competició universitària més gran del món en aquest àmbit, la competició d’iGEM.

Dos any més tard, deu estudiants de sis graus diferents de la URV integren l’equip amb l’objectiu de construir un prototip útil per al sector vitivinícola: un biosensor capaç de detectar l’oïdi, un dels fongs que més afecten la vinya, que eviti els tractaments amb sofre, un element contaminant del sòl i amb força restriccions d’aplicació. Després de comprovar sobre el terreny les necessitats dels agricultors i els cellers i comptar amb l’opinió d’un expert en biosensors, ha arribat l’hora d’entrar al laboratori per crear el prototip que presentaran al novembre al congrés mundial que es farà a París.

Abans de la cita a París, però, aquests estudiants han d’assegurar el finançament. Constituïts en l’Associació iGEM Tarragona, han rebut l’aportació de la Càtedra Vinya i Canvi Climàtic i del celler Torres, però encara falta una part que els permeti arribar als 13.000 euros per cobrir totes les despeses del desenvolupament i les proves del prototip així com de la participació al concurs internacional. Per això han impulsat una campanya de micromecenatge i han obert els donatius a través de bizum (amb el codi 11483) perquè pugui contribuir-hi qualsevol persona.

Tal i com s’estableix en les bases del concurs, aquest equip d’estudiants ha buscat entre els centres de recerca catalans els experts que han de tutoritzar-los durant el procés, i és el Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG) el que els guiarà en el procés de laboratori que faran durant l’estiu.

Aina Jodar explica que actualment es fa un tractament preventiu amb sofre a la vinya, encara que no hi hagi oïdi, o cendrosa, com es coneix popularment el fong que volen combatre i que es troba a totes les comarques vitícoles de Catalunya. En canvi, detectar si els ceps estan afectats evitaria els efectes de l’aplicació de sofre. Com ho faran? Doncs “quan les plantes estan afectades generen compostos orgànics volàtils, que podrien detectar els nostres biosensors. Convertirem els senyals bioquímics invisibles en visibles”. D’aquesta manera, els viticultors “podran actuar aviat i millorar la gestió de la vinya”.

Idea premiada
Els estudiants que integren l’equip iGEM al complet.

Els estudiants que integren l’Associació iGEM Tarragona i que participen en les fases prèvies de la competició internacional iGEM són del doble grau en Biotecnologia i en Bioquímica i Biologia Molecular; el doble grau en Enginyeria Informàtica i en Biotecnologia; el grau en Biotecnologia; el grau en Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris; el grau en Física i Matemàtiques, i el grau en Química. La seva idea ja els ha valgut el Premi especial per la lluita contra el canvi climàtic del Concurs d’innovació per a Joves InsightPenedès.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*