05/12/2023

Les estudiants de Comunicació Neus Jover i Clara Pagès guanyen un dels premis Ramon Barnils per un reportatge sobre la indústria petroquímica

El reportatge radiofònic "Tarragona, com respires?" qüestiona diferents aspectes relacionats amb la petroquímica de Tarragona i les conseqüències per a la població, arran de l'explosió d'IQOXE

Neus Jover i Clara Pagès durant l'acte de lliurament del Premi Ramon Barnils 2023. FOTO: Grup Barnils.

Neus Jover i Clara Pagès, estudiants de comunicació de la URV, han guanyat el 9è Premi Ramon Barnils de periodisme d’investigació en la categoria de mitjans locals i comarcals amb el seu reportatge radiofònic “Tarragona, com respires?”, elaborat a partir del seu Ttreball de Fi de Grau del curs 2022-23.

El reportatge, emès a Tarragona Ràdio, és un pòdcast de cinc capítols que, a partir de l’explosió d’IQOXE el gener de 2020, planteja diferents qüestions relacionades amb la indústria petroquímica de Tarragona i les conseqüències per a la població. En aquest sentit, el jurat de l’edició format per pels periodistes Albert Solé, Isabel Serrano, Candela Ollé, Miquel Andreu, Júlia Albacar i Enric Borràs, ha valorat “l’exhaustiva tasca de recerca per fer una informació rigorosa i de servei públic arran de l’explosió de la planta d’IQOXE que demostra el potencial del periodisme local”. De fet, les guardonades reivindiquen “el periodisme d’investigació i de qualitat que vetlli pels drets de les persones”.

L’acte de lliurament dels guardons s’ha dut a terme aquest dimecres 29 de novembre al Born Centre de Cultura i Memòria de Barcelona.

Premi de Periodisme Mañé i Flaquer del Col·legi de Periodistes
Els guanyadors i organitzadors de la 36a edició del Premi Mañé i Flaquer. FOTO: Anna F.

Uns dies abans, les graduades en Periodisme per la URV també van guanyar el Premi Mañé i Flaquer, que va arribar a la seva 36a edició, en la categoria Camp de Tarragona. El jurat va destacar del seu pòdcast “la vocació de servei públic, de donar respostes a les preguntes que es fa la ciutadania” sobre seguretat industrial, normativa de gasos vigent i la incidència d’aquests en la salut i el medi ambient a partir de l’explosió d’IQOXE del 2020, amb “un format molt interessant i amb moltes possibilitats com és el pòdcast”.

D’altra banda, l’exalumne de comunicació de la URV, Enric Garcia, es va endur el premi en la categoria de comunicació local, amb el reportatge “El problema de l’aigua, des de l’altra plaça de la Font”, publicat a la revista Fet Tarragona. L’article relaciona un fet històric com és la mancança de l’aigua corrent als barris perifèrics de Tarragona a la segona meitat del segle XX amb el present en què “l’aigua i la seva gestió com a recurs escàs continua sent un gran problema per a la societat”.

Finalment, en la modalitat Fotoperiodisme Camp de Tarragona, una altra exalumna en va resultar premiada. Es tracta de la fotoperiodista Laia Solanellas, qui va guanyar el primer premi amb la fotografia “Fluint amb el Trapezi”, publicada a Tarragona Digital. En aquest sentit, el jurat va ressaltar “la plasticitat de la imatge i una tècnica arriscada, on el moviment pren el protagonisme”.

"Fluint amb el Trapezi", de Laia Solanellas, fotografia guanyadora del Premi Mañé i Flaquer en la categoria Fotoperiodisme Camp de Tarragona. FOTO: Laia Solanellas.
“Fluint amb el Trapezi”, de Laia Solanellas, fotografia guanyadora del Premi Mañé i Flaquer en la categoria Fotoperiodisme Camp de Tarragona. FOTO: Laia Solanellas.

Els guanyadors es van donar a conèixer en un acte el 24 de novembre al Pati del Castell de Torredembarra.