22/06/2020
Estudiants de la URV i de la UOC potencien la presència de jaciments prehistòrics a la Viquipèdia elaborant noves entrades
La feina l’han realitzada 35 alumnes del grau d’Antropologia i Evolució Humana en el marc de la seva activitat acadèmica
La feina l’han realitzada 35 alumnes del grau d’Antropologia i Evolució Humana en el marc de la seva activitat acadèmica
Un grup de 35 estudiants de l’assignatura obligatòria Arqueologia del Quaternari, que s’estudia a segon curs del grau d’Antropologia i Evolució Humana, impartit conjuntament per la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), han elaborat noves entrades sobre jaciments prehistòrics a la Viquipèdia i Wikipedia, i han efectuat actualitzacions a les ja existents, en les seves versions en català i espanyol, segons les mancances observades.
Concretament, els jaciments tractats han estat el Barranc de la Boella (La Canonja, Tarragona), Gran Dolina (Atapuerca, Burgos), l’Abric Romaní i l’Abric Agut (ambdós a Capellades, Barcelona), Irikaitz (Cestona, Guipúzcoa), Cova Foradada (Calafell, Tarragona), i la Cova del Tossal de la Font (Vilafamés, Castelló). Entre tots abasten una cronologia que va des del milió d’anys d’antiguitat -i en els quals s’han localitzat les evidències de les primeres poblacions europees- fins a les darreres societats caçadores i recol·lectores de fa uns 10.000 anys. S’han combinat entrades en espanyol i català depenent de les necessitats de la pròpia enciclopèdia.
Com es conegut, la Viquipèdia és una enciclopèdia de lliure accés, poliglota i que s’edita de manera col·laborativa. “Realitzar aquest treball en el marc d’una assignatura universitària ha tingut diversos avantatges”, observa Palmira Saladié, arqueòloga, professora associada de la URV i investigadora de l’IPHES (Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social)”. “Els alumnes han pogut adquirir una visió holística dels jaciments prehistòrics, s’han apropat a les diferents disciplines implicades en la seva anàlisi i interpretació, i han adquirit certes habilitats en l’ús del llenguatge tècnic i científic”, assenyala Saladié.
A més, “han pogut treballar en equip, tal i com requereix l’estudi del comportament humà del passat, i han tingut l’oportunitat de donar difusió al resultat final del treball realitzat i del qual probablement altres estudiants en el futur en podran treure profit”, apunta la mateixa professora. Laia Nogué, alumna de l’esmentada assignatura assegura: “Haver treballat un jaciment arqueològic del Quaternari en equip, per posteriorment publicar-lo a la Viquipèdia, ha estat una manera d’aprendre com de complex i pluridisciplinari és l’estudi de les societats prehistòriques”.
El grau d’Antropologia i Evolució Humana és de caràcter interuniversitari (URV-UOC) i està coordinat per la Rovira i Virgili. L’objectiu és formar estudiants en el camp de l’antropologia, en els seus vessants principals, que són el social i cultural de les societats actuals, i alhora en l’àmbit de l’evolució humana des d’un punt de vista biològic i conductual.