30/06/2015

European University Association (EUA) debat sobre el futur dels estudis de doctorat

El Consell d'Educació Doctoral (CDE) de l'EUA ha reunit 240 participants de 34 països en la seva 8ª reunió anual per debatre la situació actual i el futur dels estudis de doctorat. Ha tingut lloc el dies 18 i 19 de juny a la Universitat Tècnica de Munich, i la URV hi ha estat present. Tarragona serà la seu de la propera edició de la reunió del CDE, el dies 16 i 17 de juny de 2016

Imatge de conjunt dels participants al Consell d'Educació Doctoral de Munich.

Aquesta és la trobada internacional més àmplia que es convoca sobre la formació doctoral. En els últims 15 anys, les universitats han aliniat els estudis de doctorat que ofereixen amb les seves estratègies de recerca, i han creat estructures per a la gestió professional d’aquesta etapa de postgrau. Així, s’ha superat l’etapa en què el doctorat es limitava a una simple relació persona supervisora-supervisada, i en l’actualitat és una activitat acadèmica en què la institució que l’acull hi té molt més a dir.

Al Consell s’ha analitzat com influeixen els nous reptes que les universitats tenen al davant, en els estudis de doctorat. Els reptes són la digitalització, els MOOCs, els dilemes ètics, el finançament competitiu basat en la bona gestió i la necessitat de demostrar l’impacte de les investigacions. La recerca i la formació doctoral tenen cada cop més importància. Com s’han de preparar, doncs, els futurs doctors?

doctorateuamunich

La reunió s’ha estructurat en cinc sessions plenàries: Els reptes de les universitats; El lliure accés, la investigació ètica i la capacitat de construir. Tres estudis de cas; La formació doctoral colaborativa; EUA-CDE 2014-15; i Els avenços de Salzburg: la gestió professional, les habilitats a adquirir i una millor supervisió del doctorat.

L’objectiu de l Consell ha estat el debat entre els diferents actors del procés de formació doctoral: dirigents universitaris, investigadors, responsables polítics, ens finançadors i agències de qualitat, entre d’altres.

Les discussions de la reunió d’enguany s’incorporaran a la nova iniciativa política d’ EUA-CDE sobre a la formació doctoral, que porta per títol: The Shape of Things to Come

El proper 2016 la reunió anual de CDE es farà a Tarragona, després d’haver estat escollida la candidatura de la URV entre les presentades. El CDE va nèixer al 2008, i de llavors ençà les seves reunions s’han celebrat a diferents capitals i ciutats europees: a Liverpool (2014), Varsòvia (2013), Estocolm (2012), Madrid (2011), Berlin (2010), Lausanne (2009), i enguany Munich.

Més informació: