15/04/2024

Exestudiants i professorat commemoren els 30 anys d’implantació dels estudis de Fisioteràpia a la URV

Més de 1.800 fisioterapeutes s'han format a la URV, la primera universitat pública en implementar els estudis

Un moment de l'acte de commemoració dels 30 anys dels estudis de Fisioteràpia.

Les activitats del 30è aniversari dels estudis de Fisioteràpia a la URV van arribar al punt i final divendres 12 d’abril amb l’acte de commemoració que va aplegar professorat i exestudiants a la Facultat de Medicina i Ciències de Salut. L’esdeveniment va servir d’homenatge als professors i professores que van impulsar els estudis de Fisioteràpìa per primera vegada en una univesitat pública, com Isabel Salvat, Rodrigo Miralles, Manel Santafé, Montserrat Jové i Pilar Sardà, entre d’altres, així com també als que han donat continuïtat a un ensenyament que ha format més de 1.800 persones.

També va ser el punt de trobada per bona part d’aquests titulats. Alguns d’ells, com Maria Jacobs, Guille Urreta, Ramón Cases, Fernando Guerrico i Salvador Sánchez, van posar veu a l’experiència que els va suposar el seu pas per la facultat i com els ha marcat en la seva carrera professional.

Els primers estudiants van accedir als estudis el curs 1993-94 i l’any següent van començar les pràctiques assistencials als hospitals universitaris. Progressivament, les pràctiques s’han ampliat fins que al 2010-11, amb el pas de diplomatura a grau, es van incorporar 30 crèdits de pràctiques al quart curs. L’adaptació a l’Espai Europeu d’Educació Superior va ser un punt d’inflexió, ja que va permetre incloure l’ensenyament de més especialitats, com fisioteràpia cardiorespiratòria, del sòl pelvià i de salut mental.

Una altra fita va tenir lloc l’any 2008, quan Isabel Salvat va esdevenir la primera fisioterapeuta doctorada, i l’han seguida deu persones més. El programa de doctorat és de gran rellevància per als estudis de Fisioteràpia perquè implica incorporar la recerca a la discplina, que, alhora reverteix en la qualitat de l’ensenyament. Així, els doctorands en Fisioteràpia investiguen sobre el dolor musculoesquelètic, la biomecànica, l’exercici terapèutic, la prevenció i readaptació de lesions, la salut mental i la recerca en docència.

El professorat, com ara Salvador Montull i Montserrat Inglès, també han contribuït a la consecució de fites de la professió, com ara la creació del que ara és el Consell Nacional d’Escoles de Fisioteràpia i la participació en organismes internacionals, que, al seu torn, ha permès aliniar la formació de grau i postgrau.

L’acte de commemoració dels 30 anys van presidir-lo Fàtima Sabench, degana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut; Ramon Aiguadé, degà del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya; Iolanda Tortajada, vicerectora de Política Acadèmica i Qualitat de la URV; Josep Baiges, regidor de Promoció econòmica, innovació i coneixement de l’Ajuntament de Reus, i Sònia Monterde, coordinadora del grau de Fisioteràpia.

Galeria d’imatges