29/11/2018

L’arquitectura sacra de la Vall d’Aran és el camp de proves dels estudiants d’Arquitectura

Una exposició mostra per primera vegada documentació per comprendre les construccions araneses a partir dels treballs dels estudiants i professors de la URV

Alguns dels estudiants que han participat en els treballs de l'exposició "Aran me fecit. Des mèstres constructors ara recèrca deth patrimòni sacre", amb el professor Sergio Coll.

Cinc promocions d’estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura (ETSA) de la URV i el professor Sergio Coll, que ha fet la tesi doctoral sobre el tema, han estudiat l’arquitectura de les esglésies de la Vall d’Aran des de diverses perspectives. Els resultats permeten comprovar l’estabilitat de les construccions i classificar-les. Els treballs s’exposen a partir d’aquest divendres 30 de novembre a l’església de Sant Joan d’Arties, a la mateixa Vall d’Aran, i mostren per primera vegada documentació sobre 43 esglésies i capelles araneses.

L’any 2012 va començar aquest projecte docent a l’assignatura de Patologies i rehabilitació, impartida pels professors Josep Lluís i Ginovart, Agustí Costa Jover i Sergio Coll Pla, amb la idea que els estudiants aprenguessin a fer aixecaments de plantes i alçats de les esglésies, per determinar amb exactitud les dimensions d’una construcció, i estudiar l’estructura a partir de les seves patologies. Les esglésies romàniques de la Vall d’Aran eren i són el camp de proves perfecte “perquè la majoria d’edificis no han estat alterats en els darrers 50 anys”, explica Sergio Coll.

Estudiants de l’assignatura de Patologies i rehabilitació de l’ETSA.

Fruit d’aquests estudis, Sergio Coll va desenvolupar la tesi Estudi de les Glèises en cornaenclinc de vòutes escarramingades, en la que s’aixequen amb escàner làser les 43 esglésies i s’analitzen volumètricament i constructivament les tretze esglésies del primer romànic aranès. Coll, que va fer la tesi dirigida per Josep Lluís Ginovart i Agustí Costa en del grup de recerca Patriarq Architectural Heritage, ha obtingut el Premi Extraordinari de Doctorat 2016-2017.

L’exposició mostra per primera vegada una visió integral de l’arquitectura sacra aranesa

L’arquitectura de la Vall d’Aran ha tingut una difusió escassa històricament a causa de la inaccessibilitat de la vall fins que els pioners del turisme pirinenc provinents de França van començar a apreciar-la, i arquitectes com Puig i Cadafalch, Domènech i Montaner i Bassegoda Nonell van interessar-s’hi i van fer aportacions científiques rellevants.

Ara l’exposició “Aran me fecit. Des mèstres constructors ara recèrca deth patrimòni sacre” posa en valor aquest patrimoni i pretén oferir una visió global sobre l’arquitectura, l’art i el patrimoni moble i immoble de la Vall d’Aran. Ho fa mostrant tant les imatges dels treballs realitzats dels alumnes i pel grup de recerca Patriarq Architectural Heritage, així com un recull d’elements de patrimoni moble. Mostren, per primera vegada, una visió global de l’arquitectura sacra aranesa. La inauguració de la mostra és demà divendres 30 de novembre a les 19 h a l’església de Sant Joan d’Arties. L’exposició es podrà visitar de forma gratuïta fins al 27 d’abril del 2019.

L’exposició “Aran me fecit. Des mèstres constructors ara recèrca deth patrimòni sacre” preparada a l’església de Sant Joan d’Arties.