21/05/2024
L’estudiant Gerard Garcia Teuler participa en una formació sobre la Carta Europea de Drets Fonamentals de la Unió Europea
Forma part d'un projecte europeu que permet als participants enfortir els coneixements en el dret de la UE amb experts reconeguts
Forma part d'un projecte europeu que permet als participants enfortir els coneixements en el dret de la UE amb experts reconeguts
Gerard Garcia Teuler, estudiant del Màster de l’Advocacia i la Procura de la Universitat Rovira i Virgili, ha participat en una formació sobre la Carta Europea de Drets Fonamentals de la Unió Europea que es va dur a terme els dies 13 i 14 de maig a l’Escola de l’Advocacia de París a través del projecte LITEL. És una idea fonamentada en l’aprenentatge i l’aplicació de la Carta de Drets Fonamentals de la UE per part dels estudiants dels diferents Col·legis de l’Advocacia de Catalunya, d’Irlanda, de la República Txeca i de França, respectivament. Per aquesta convocatòria es van seleccionar, a través d’una sèrie de criteris, cinc alumnes del Màster de l’Advocacia i la Procura de les diferents universitats de Catalunya, un dels quals, Gerard Garcia, de la URV.
Aquest projecte, promogut entre altres per la Maria Esther Jordana, professora en Dret Internacional Públic per la Universitat de Girona, i amb la presència d’experts reconeguts de l’àmbit de Dret Internacional Públic com l’assessor jurídic del ministre de Justícia d’Irlanda, Thamil Venthan, ha tingut com a principal finalitat enfortir els coneixements en el dret de la UE per la resolució de supòsits pràctics que impliquessin una violació d’un dels drets fonamentals recollits dins la Carta de Drets Fonamentals de la UE.
Durant el projecte es van formar diversos grups aleatoris entre els diferents participants dels respectius col·legis dels quatre països convidats, amb l’objectiu de reforçar la comunicació entre futurs advocats d’altres regions, generant varietat de debats a l’hora d’elaborar i resoldre els casos així com potenciar el treball en equip, qualitat fonamental dins l’Advocacia.
L’activitat va consistir en el següent: per un costat, la creació d’un supòsit pràctic, en el termini de dues hores, que impliqués l’existència d’una violació d’un dret fonamental recollit a la CDFUE. Aquest exercici, més enllà dels coneixements jurídics, el que pretenia era impulsar la creativitat dels estudiants per poder elaborar casos d’alt nivell de dificultat. La protecció de dades de l’article 8, la discriminació per simbologia religiosa de l’article 10, o la dignitat de les persones regulat a l’article 1 de la CDFUE van ser alguns dels temes objecte de debat.
Per altra banda, la segona part del programa implicava la resolució d’un dels casos pràctics elaborats prèviament per algun dels altres grups del programa, havent de preparar la seva resolució en el termini de 90 minuts per, posteriorment, exposar-ho oralment davant d’un tribunal qualificador així com de la resta de companys. La finalitat d’aquesta segona fase no era altra que determinar quin article de la Carta havia estat vulnerat i justificar el perquè de l’existència d’aquesta violació, amb la conseqüent rèplica del grup que va crear el cas per tal de determinar si s’havia resolt adequadament.
Durant la fase de creació així com la de resolució, els grups van estar acompanyats pels diferents tutors especialitzats en l’àmbit de Dret Internacional Públic amb el fi d’acompanyar i donar suport als participants en aquesta tasca. Aquest exercici va ocupar gran part del dia 13.
El dia 14, en canvi, es va centrar en conèixer de la mà dels participants els punts forts i dèbils del projecte LITEL a través de les experiències viscudes, proposant noves idees així com de modificar-ne algunes ja existents. Es va discutir sobre la figura del tutor i del termini per crear i resoldre els casos. Finalment, va haver-hi un acomiadament entre tots els representants dels col·legis participants.
Gerard Garcia Teuler valora que “com a futur advocat, poder participar en un projecte on l’atenció recau no només en el coneixement jurídic, sinó també en la creativitat dels alumnes, ajuda a entendre el valor de la professió. Ha estat una experiència molt profitable, que permet als alumnes adquirir nous coneixements relatius al Dret de la UE, un fet cada vegada és més decisiu en els nostres dies.”