20/10/2016

Hans Georg van Liempd: “Podeu estar molt orgullosos de la vostra institució”

Antic president de l’Associació Europea d’Educació Internacional (EAIE) i responsable del projecte d’internacionalització de la Universitat de Tilburg (Països Baixos), Hans Georg van Liempd ha pronunciat una conferència a la Universitat i s'ha reunit amb la Comissió d'Internacionalització de la URV. Aprofitant la seva estada, li hem fet una entrevista

D'esquerra a dreta Marina Casals, directora del Centre Internacional, l'expert Hans Georg van Liempd, la vicerectora d'Internacionalització Mar Gutérrez-Colon i el rector de la URV Josep Anton Ferré.
Quines són les seves primeres impressions de la URV?
  • La URV és massa modesta i tímida. He vist molta qualitat durant la meva visita i l’heu d’ensenyar al món! He vist programes docents de molta qualitat, recerca de primera categoria i gent molt motivada i professional. Crec que podeu estar molt orgullosos de la vostra institució. Mostreu aquest orgull a tot arreu on aneu!
Quina és la seva opinió sobre la nostra internacionalització i el Pla Estratègic?
  • El Pla Estratègic d’Internacionalització (PEI) és molt ambiciós, concís i ben pensat. Assegureu-vos que tingueu prou gent i recursos per portar-lo a terme. L’important és prendre decisions de què fer de manera més urgent, ja que no es podrà fer tot de cop. I és crucial que impliqueu les persones que ja estan treballant internacionalment o que estan convençudes de la importància de la internacionalització. Són persones motivades que, amb el reconeixement i lideratge oportú, ajudaran a la institució a anar molt més lluny.
Quins altres consells ens podria donar, basant-se amb la seva experiència del projecte de Tilburg?
  • És crucial explicar a la comunitat universitària per què és important la internacionalització. Hi ha una primera tasca, molt necessària, que és crear consciència d’aquesta importància, perquè si no es fa, la comunitat universitària viu canvis cap a la internacionalització que no entén i es creen resistències. Si s’explica bé, i es parla de la importància que té la internacionalització per a tots nosaltres, per a institucions d’educació internacional, la gent es motiva i segueix. Potser no tothom, però com a mínim no hi haurà tanta resistència. Les empreses, posem l’exemple d’una empresa de la zona com Repsol, ha hagut de canviar i reaccionar als canvis en el sector de negoci i ara competeix globalment. Una universitat ha d’aprendre de l’exemple del món del negoci. Les empreses químiques han canviat, les empreses d’aviació han canviat… totes adaptant-se al context internacional. No tothom hi estarà d’acord, però és el procés natural d’adaptació al medi. I el medi de la universitat avui en dia és el medi internacional.
Què li ha agradat més de la seva visita?
  • L’amabilitat de la gent a la URV, l’entorn privilegiat que teniu, la bona gastronomia de la zona… en definitiva, un entorn molt agradable. Si ho comparo amb Barcelona, la gent aquí té temps i és més amable, gaudeix més de la vida.

“Towards an International Campus”En la seva estada a la Universitat els dies 18 i 19 d’octubre, Hans Georg van Liempd ha fet una conferència al campus Catalunya, amb una assistència de 45 PAS i PDI, per presentar el projecte “Towards an International Campus” que va desenvolupar a la Universitat de Tilburg. Es tracta d’un procés de canvi que va portar a aquesta institució a esdevenir una universitat més internacionalitzada en tots els aspectes.

Un moment de la sessió oberta, al campus Catalunya
Un moment de la sessió oberta, al campus Catalunya.

“Towards an International Campus” tenia l’objectiu de fer que els estudiants i personal internacional de la universitat es sentissin benvinguts i integrar-los amb la comunitat local. Es va articular en quatre eixos: llengua, cultura, integració i serveis. El projecte va durar set anys i va tenir la implicació de tots els estaments de la universitat, per aconseguir canvis reals i amb el suport de la direcció de la institució. Va ser un procés de canvi, que va trobar-se amb la resistència natural d’aquest tipus de processos, però que ha solucionat els principals problemes que tenia la institució en termes d’internacionalització, per exemple aconseguint una major acceptació de l’anglès, una major consciència de la internacionalització com a procés de canvi, una millora dels serveis de la universitat i molts beneficis per als estudiants i personal internacional.

La primera sessió a la URV ha estat molt participativa amb una valoració molt positiva, amb veus que demanen més actes similars que ajudin a prendre consciència i a mobilitzar-se cap a la internacionalització.

Dimecres 19 d’octubre al matí, Hans Georg van Liempd ha participat en una sessió extraordinària de la Comissió d’Internacionalització de la URV que ha revisat el Pla Estratègic d’Internacionalització fent grups de treball per eixos. Aquesta sessio també ha estat molt positiva. El rector i la vicerectora d’internacionalització han agraït personalment a Hans Georg van Liempd l’exemple inspirador que ha compartit amb la comunitat universitària de la URV.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­