13/04/2016

IBER aposta per divulgar la gastronomia antiga i impulsar rutes especialitzades

IBER, empresa derivada de la URV, oferirà una ruta guiada i teatralitzada al call de Tarragona i una altra als espais més importants de la ciutat medieval. La intenció és programar cada mes aquestes dues visites perquè formin part de l’agenda cultural estable de la ciutat. A més, els membres d’IBER, tots investigadors de la URV, han aprofitat els coneixements en els àmbits de la història i l’arqueologia per produir una cervesa artesanal basada en les tècniques utilitzades pels ibers, amb la qual també pretenen divulgar la gastronomia antiga

A partir del 14 de maig, cada tercer dissabte de mes, IBER oferirà una visita guiada a la Tarragona medieval. És una de les fites de l’empresa derivada de la URV per al 2016: difondre aquest patrimoni de forma estable. La ruta recorrerà les artèries principals de la ciutat medieval, ubicades a la Part Alta, com ara la muralla medieval, el castell del Rei, el call jueu, els casals gòtics o el Pla de la Seu. A més, comptarà amb la col·laboració de Pili Cugat, la Jueva de Tortosa, que en diversos punts del recorregut oferirà cants jueus i sacres.

Amb la mateixa intenció de donar visibilitat de forma permanent, programaran visites guiades al barri jueu de Tarragona, un indret que els investigadors d’IBER coneixen en profunditat, ja que l’han excavat i documentat. Segons David Bea, gerent de l’empresa, el call “és un gran desconegut per als turistes interessats en la història de la ciutat, que pràcticament basen les seves visites a saber més sobre el llegat que van deixar els romans”. A més, la ruta acabarà amb un petit tast de gastronomia judeocatalana.

Els investigadors d’IBER també preparen noves rutes, per exemple, una guia a la Tarragona modernista o una altra a la part baixa de la ciutat i al port per explicar la importància que tenia al segle XIX.

Gastronomia antiga

Al setembre passat IBER va presentar una cervesa artesanal anomenada Ibèrika. Es tracta d’una cervesa d’autor inspirada en els ingredients i les tècniques de producció que utilitzaven els ibers. La comercialització d’aquest producte, que estarà al mercat a partir d’aquest mes d’abril, és només una excusa per poder divulgar la cultura i la gastronomia antigues.

La cervesa es basa en els resultats arqueològics que han extret els investigadors de la URV en diferents assentaments ibèrics, d’on han recollit i analitzat residus dels recipients de ceràmica que han trobat. durant dos anys han fet recerca i han descobert que, per exemple, la cervesa ibèrica portava artemísia. El llúpol no es va utilitzar fins a l’edat mitjana.

Ara mateix els investigadors d’IBER es dediquen a trobar una segona línia de cervesa basada en les tècniques que s’utilitzaven en les cultures mesopotàmica i egípcia. De moment, però, estan en plena investigació per recollir més dades i fan les proves d’elaboració. En aquest cas, la cervesa mesopotàmica i egípcia es farà a partir d’un pa de dàtils posat a macerar, anomenat bappir.

Aquests productes signifiquen una nova línia de negoci de l’empresa, que sobretot els permet utilitzar-los en els tallers i les rutes en què expliquen la cultura ibera per difondre també la gastronomia antiga. De cara al futur tenen com a repte la producció d’altres productes com vi, mel o garum. I, no només gastronòmics, sinó d’altres com ara reproduccions de joies.

Turisme d’excel·lència i innovador

Una de les principals característiques d’IBER és que els investigadors coneixen en profunditat allò que divulguen, ja que han fet recerca durant anys sobre aquest patrimoni o sobre aquests períodes de la història. A més, a banda de les activitat estables, també ofereixen opcions personalitzades a les necessitats dels visitants, ja que s’ajusten al tipus de públic, tant famílies com assistents a un congrés internacional, per exemple.

L’empresa IBER, dedicada a l’arqueologia, el patrimoni i el turisme, és una empresa derivada de la URV sorgida per iniciativa del grup de recerca GRESEPIA (Seminari de Protohistòria i Arqueologia). Va néixer el 2013 i des de llavors els investigadors que en formen part han treballat per adquirir nous coneixements sobre el món de l’empresa i el sector turístic. Però sobretot s’han dedicat a divulgar les excavacions que han fet a Tortosa, Tarragona i Salou i han preparat una oferta turística creativa basada en la innovació per les formes i l’excel·lència en els continguts. Quan es va crear IBER va rebre l’assessorament de la Unitat de Valorització i Comercialització de la URV, amb el suport d’ACCIÓ.

Durant l’any 2015, IBER ha ofert visites a més de 1.000 persones, entre col·legis, particulars i associacions. Però la perspectiva de futur és créixer. De fet, aquest 2016 ja ha doblat la facturació respecte a l’any passat en la branca de negoci del turisme.

Més informació: www.iberapt.com

Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*