02/12/2022

La Facultat de Turisme i Geografia inaugura el curs amb una lliçó sobre la importància de l’energia renovable malgrat el preu de l’electricitat

Assumpta Farran, directora general d'Energia de la Generalitat, ha inaugurat el curs en un acte en què s'han lliurat els premis als millors estudiants de Turisme

Finalistes i premiada del Premi Josep Graset 2022

La Facultat de Turisme i Geografia ha inaugurat el curs acadèmic aquest divendres 2 de desembre amb la lliçó d’Assumpta Farran, directora general d’Energia de la Generalitat de Catalunya i el lliurament de premis que reconeixen l’excel·lència dels estudiants. Farran ha centrat la seva intervenció en la necessitat de la transició energètica a Catalunya. Ha advertit que per abaixar el preu de l’electricitat estem deixant d’utilitzar les energies renovables, que, per contra, són el futur de l’energia.

Ho ha explicat a través d’una comparació entre una bomba de calor i una caldera de gas, en què la bomba de calor representa les energies renovables, i la caldera de gas, els combustibles fòssils, és a dir, el gas i el petroli. “La bomba de calor és molt eficient, cinc vegades més que una caldera de gas, i a més funciona amb electricitat, que ja és energia renovable”. Tot i això, el que ocorre, segons Farran, és que com regna una economia basada en els preus, escollim el gas, ja que l’electricitat ara mateix és molt més cara. “El gas sembla més barat, però en realitat es tracta d’un combustible que no tenim, que genera la problemàtica i que ve de Rússia”, ha assegurat.

Farran ha destacat la importància d’instal·lar aerogeneradors, tot i que aquest fet comporti canvis importants en el territori. “Urbanisme va fer una modificació que permetia que les renovables arribessin a tot arreu menys on estiguessin prohibides (…). Però ningú vol desplaçar activitat turística, ni tampoc activitat vinícola, perquè els aerogeneradors molesten. Però alguna cosa haurem de fer. Aquest és el gran compromís de tothom”, ha assenyalat.

Assumpta Farran durant la seva intervenció

Un cop finalitzada la intervenció de Farran, ha arribat el moment del lliurament dels guardons, el Premi Josep Graset i el Premi Portaventura World.

Aquesta ha estat la primera edició del Premi Josep Graset, en homenatge a la figura de Graset, un referent del turisme a la Costa Daurada, que va morir l’any 2018. El guardó ha premiat el millor Treball de Fi de Grau de Turisme de la Universitat Rovira i Virgili. Les premiades han estat Mar Montagull Roca, Júlia Martínez Pérez, Núria Brú Pelleja i Andrea Melero Ramos. Finalment, ha estat Andrea Melero, la que s’ha endut el primer premi, dotat en 500 euros.

Finalistes del Premi Josep Graset, i guanyadora, Andrea Melero, vestint un jersei verd al centre de la fotografia

Al llarg de l’acte els ponents han recordat i homenatjat a Josep Graset, a qui s’ha recordat com un mestre de l’humor. “Graset segur que ens esperaria amb un acudit, tenyit d’ironia i de sarcasme”, ha recordat Pere Segura, l’alcalde de Vila-Seca. Berta Cabré, presidenta de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de Tarragona Província (FEHT), també ha afegit el següent: “Avui aquí ell ens faria riure, per tant, m’agradaria donar aquest toc d’humor que hem de donar a la vida”.

D’altra banda, el Premi Portaventura World ha assolit la seva 17a edició, i ha premiat la millor trajectòria acadèmica de Turisme de la Universitat Rovira i Virgili. Les finalistes han estat Júlia Martínez Pérez, Núria Brú Pelleja, Alba Ruz Patuleya i Ivan Marín Buj. Júlia Martínez s’ha emportat finalment el primer premi, dotat en 2.000 euros.

Finalistes del Premi Portaventura World, i germana de la guanyadora, Clàudia Martínez en representació de Júlia Martínez, a la dreta de la imatge

En l’acte, Òscar Saladié, degà de la Facultat, ha expressat la possibilitat del creixement de l’oferta formativa del centre: “La nostra màxima responsabilitat com a Universitat és la docència, i per això, de moment disposem de dos graus i tres màsters. Però com ens agrada innovar, veurem si fem alguna cosa més”.