24/05/2019

Bettina Kadner, primera pilot comercial a l’Estat: “En cap moment vaig pensar que obriria un camí nou en l’aviació”

La URV investeix doctora honoris causa Bettina Kadner, una de les impulsores del CESDA i pionera de l'aviació a Espanya

Un moment de la investidura de l'aviadora Bettina Kadner com a doctora honoris causa per la URV.

Bettina Katner va aconseguir travessar el sostre de vidre de l’aviació espanyola en ser la primera dona pilot l’any 1969, a més de ser una de les impulsores del Centre d’Estudis Superiors de l’Aviació (CESDA) perquè els pilots tinguessin formació universitària i des de ja fa temps es proposa que el sostre de vidre es trenqui definitivament a la professió amb intervencions a les escoles. Ara la URV li ha reconegut la seva trajectòria i aquest migdia ha estat investida doctora honoris causa, apadrinada per Cristina Casamitjana, directora del CESDA.

Durant el seu discurs, Kadner ha fet un repàs de les fites que ha assolit al llarg de la seva vida professional, les persones que hi han contribuït i les dones pioneres que van precedir-la en la història de l’aviació. La vocació de Kadner va despertar-se als 12 anys, quan acompanyava la seva mare, que tenia una empresa de senyalització de carreteres i aeroports, en els treballs de pintura a les pistes d’aterratge. Fins que va aconseguir de molt jove volar per primera vegada en una avioneta: “Enlairar-se i tenir una vista que no havia vist mai em va emocionar”. Determinada, va seguir tots els passos per obtenir el títol de Pilot Comercial i el Certificat de Vol Instrumental.

Va començar l’1 d’octubre de 1969 de copilot a la companyia Spantax en un Fokker 27, convertint-se així en la primera dona a l’Estat que feia volar un avió de passatgers comercial, i durant 15 anys va ser l’única. La va precedir a Europa, només un any abans, Turi Wideroe. En complir els 25 anys d’edat, la mínima permesa, va passar a comandar l’avió, i més tard, l’any 1987, va passar a volar per Iberia, on va jubilar-se el 2006.

Bettina Kadner durant el seu discurs després de ser investida doctora honoris causa.

Durant la seva carrera la preocupació per la formació dels pilots va ser una constant, especialment des que “van començar a proliferar les escoles que, competint pel nombre d’alumnes, rebaixaven el costos reduint la instrucció i el nombre d’hores de vol i simulació”, explica. Va ser el resultat del tancament de l’Escola Nacional d’Aviació, a Salamanca, i l’entrada en vigor de la normativa que definia els requisits mínims per obtenir la llicència de pilot.

Per això, als 90, va ser una de les impulsores del Col·legi de Pilots d’Aviació Civil i, més endavant, del CESDA a Reus, l’escola de pilots adscrita a la URV que es va posar en funcionament l’any 2001. Kadner i els altres impulsors tenien clar que “el sistema necessitava pilots universitaris amb el seu grau específic, no universitaris pilot”.

Al llarg de tot el discurs, Kadner ha remarcat que res passa perquè sí, sinó que l’esforç, la il·lusió i el compromís són els motors que l’han impulsat a assolir el que s’ha proposat. De fet, ha assegurat que quan va decidir ser pilot “no se’m va passar pel cap que el procés seria diferent per ser dona. No vaig pensar en cap moment que faria una cosa fora del normal ni que obriria un camí nou en l’aviació”.

Ara té en el punt de mira que les dones no siguin excepcions a la professió (només són el 4% a l’Estat espanyol i el 6% a Europa). Per això en el sí de l’Associació Espanyola de Pilots, a la qual pertany, va nèixer el grup Aviadoras, que visiten les escoles perquè els nens i nenes “vegin amb naturalitat la presència de dones en llocs que culturalment tenen com a referents figures masculines”.

La rectora, María José Figueras, li lliura els guants a Bettina Kadner en el moment de la investidura.

La investidura de Bettina Kadner com a doctora honoris causa per la URV és un reconeixement a la seva excepcionalitat, però també la contribució de la Universitat per fer visible una trajectòria que “sigui estela perquè inspiri a les noves generacions de dones que lluiten per aconseguir un somni”, va concloure Cristina Casamitjana en la laudatio.

La rectora, María José Figueras, ha aprofundit, en la benvinguda a la nova doctora honoris causa, en la importància de la tenacitat per aconseguir les metes que un es proposa, tal i com ensenya l’obra El Petit Príncep, narrada per un pilot. Fent un paral·lelisme amb la creació d’André Saint-Exupéry, ha resumit la lliçó que cal aprendre de la nova doctora honoris causa: “Bettina Kadner és la nostra pilot, que, amb el seu exemple vital, ens ha ensenyat com perseverar fins aconseguir que els somnis es compleixin”.

El nom de Kadner s’uneix, tal i com ha recordat la rectora, María José Figueras, al de les altres 5 dones doctores honoris causa de la URV, de 44: Rosa Maria Calaf, periodista; Margaret Geller, astrònoma; Jean Watson, infermera; Gayatri Chakravorty, escriptora, i Mary Nash, historiadora. Ara Kadner també és pionera en una altra qüestió: és la primera pilot doctora honoris causa per una universitat.

Bettina Kadner, en primer terme, i Cristina Casamitjana, durant la investidura de l’aviadora com a doctora honoris causa per la URV.