04/10/2019

Una jornada posa el focus en la internacionalització i la innovació per al creixement de les empreses

La consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, anima les empreses a definir estratègies d'innovació per sobreviure als canvis

La consellera d'Economia i Coneixement, Àngels Chacón, durant la conferència que ha fet a la jornada "La innovació i la internacionalització com a eixos de la competitivitat empresarial", amb la rectora, María José Figueras.

La jornada “La innovació i la internacionalització com a eixos de la competitivitat empresarial” que s’ha fet aquest matí a la Facultat d’Economia i Empresa ha servit per analitzar i donar a conèixer les experiències d’empreses del territori que han dut a terme processos d’innovació i d’internacionalització exitosos. L’acte, organitzat per la Càtedra per al Foment de la Competitivitat Empresarial, la pròpia Facultat i les cambres de comerç, ha comptat també amb una conferència de la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón.

La consellera ha fet una radiografia del teixit productiu de les comarques de Tarragona pel que fa a la internacionalització: al 2018, van comptabilitzar-se més de 1.000 empreses exportadores regulars a la demarcació, sent “el territori que més ha contribuït a les exportacions catalanes”, amb un creixement del 2,8% interanual. També s’ha referit a la salut de la indústria, que a Tarragona representa el 33,5% del VAT.

No obstant això, ha advertit dels canvis “forts i ràpids” que han d’afrontar les empreses i la importància de la innovació per fer-ho. “Només un 40% del teixit productiu a Catalunya ha pres alguna mesura o la té prevista per integrar el coneixement”, ha explicat, per això ha esperonat la Universitat, centres de recerca i empreses a col·laborar per a una major transferència de coneixement i despertar noves vocacions d’enginyeria, necessàries per as llocs de treball vinculats a les noves tecnologies.

Són accions que facilitarien “la innovació disruptiva i el creixement exponencial de les empreses”, que, al seu torn han d’acomplir altres mesures, segons Chacón: la sensibilització de tots els treballadors sobre el tema; tenir una estratègia d’innovació i decidir on focalitzar-se, per exemple amb projectes d’exploració; definir processos pels diferents projectes d’innovació, i establir les mètriques per avaluar aquest projectes.

Els responsables de vuit empreses del territori han participat en les dues taules rodones de la jornada per mostrar les seves experiències en la internacionalització: Grup Pintaluba, AFEPASA, Delta Aquaredes, Antreu Manteniment Industrial, Celler Ronadelles, Bodegas Yzaguirre, Controlpack i Roval Cosmética.

Així, Andreu Pintaluba, director general del Grup Pintaluba, ha explicat que la innovació es important per donar valor afegit als productes i augmentar els marges de preus. Manuel Montaño, director general d’AFEPASA ha posat el focus en l’exportació, que no només serveix per diversificar el risc, sinó també per facilitar la innovació. Com és el cas de Delta Aquaredes, que col·labora amb universitats i centres de recerca, però ha lamentat les barreres internacionals i les internes del propi mercat. Una qüestió que també ha tractat Josep Salla, general manager de Bodegas Yzaguirre, que veu important la col·laboració amb l’administració pública.

Per a Jordi Andreu, gerent d’Andreu Manteniment Industrial, el futur passa per l’especialització i ha destacat l’adaptabilitat per satisfer els canvis en la demanda. Martí Viñals, cap d’àrea d’Innovació de Controlpack, ha destacat la importància de la innovació no només en els productes sinó també en els serveis. Per últim, Gilles Carvalho, de Roval Cosmética, ha explicat l’experiència de la seva empresa, que, davant l’estancament del consum de marques blanques, ha virat l’estraègia cap a la producció per a marques privades.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*