28/11/2019

Unes jornades sobre Margarida Aritzeta ressalten la seva aportació als diferents gèneres literaris

Escriptors, professors, crítics i traductors també posen en valor la diversitat temàtica en la seva obra

Un moment de la ponència de Pere Martí, escriptor de literatura infantil i juvenil, i Margarida Aritzeta entre el públic.

Margarida Aritzeta  no només ha estat professora de teoria de la literatura a la URV fins a la seva jubilació, sinó una figura a reivindicar en la literatura catalana contemporània. Això han volgut fer el professorat del Departament de Filologia Catalana, escriptors, crítics i traductors que van participar en les Jornades Margarida Aritzeta que van tenir lloc dimarts a Valls i dimecres a Tarragona. Aritzeta, que és degana de la Institució de les Lletres Catalanes, no només ha explorat diferents gèneres literaris, sinó que també ha fet palès en les seves novel·les l’interès per temes diversos.

La d’escriptora de novel·la juvenil és una de les facetes menys reconegudes per la crítica, però, en canvi, és de les més prolífiques d’Aritzeta: ha escrit 13 novel·les per a aquest públic, i 19 per a adults. Pere Martí, escriptor de literatura infantil i juvenil i traductor, va afirmar en la seva aproximació a l’obra de l’escriptora i professora de la URV que “cal posar-la al mateix nivell que la novel·la d’adults”.

Pilar Arnau, professora i crítica literària, va destacar la complexitat de l’estructura i la narrativa de la novel·la Perfils de Nora, en una mostra d’Aritzeta per dur a la pràctica allò que ensenyava com a professora de teoria de la literatura. Montserrat Palau, professora de la URV, va analitzar l’aportació de l’escriptora a la novel·la negra, i Maria Moreno, crítica literària, va detallar les aportacions a la novel·la històrica o de recuperació de memòria a partir de L’herència de Cuba.

La inauguració de les Jornades Margarida Aritzeta va ser al Teatre Principal de Valls amb un concert amb Anton Cardó al piano i Elena Gragera, mezzosoprano, que van interpretar una selecció d’obres de músics que apareixen en la narrativa d’Aritzeta. L’acte va comptar amb el suport de l’Ajuntament de Valls i de les institucions culturals.

Totes les ponències es recolliran en un llibre d’homenatge dins la col·lecció Quaderns de la Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català. De fet, durant les jornades es va presentar el quadern dedicat a Aureli Capmany.

També es va atorgar la beca de la Càtedra Josep Anton Baixeras als estudiants del Màster universitari en Recerca Avançada en Estudis Humanístics Marta Terreu i Joan Pere Fortuny. Es tracta d’una beca per fomentar la recerca en l’àmbit de la literatura catalana, dotada amb 3.000 euros.