15/11/2019

La importància de la química per a l’estudi i conservació del patrimoni centra la inauguració de curs de la Facultat de Química

El mural Homenatge als elements, de l'artista Eugènia Balcells, s'exposa permanentment a la facultat amb motiu de l'Any Internacional de la Taula Periòdica

Les investigadores Rosario Blanc i Ana García Bueno de la Universidad de Granada durant la conferència inaugural de curs de la Facultat de Química.

La química i l’art no són dues disciplines allunyades, sinó que, de fet, es complementen i es necessiten, especialment per a l’anàlisi i preservació del patrimoni. Així ho han demostrat, durant la inauguració del curs 2019-20 de la Facultat de Química de la URV, les professores de la Universidad de Granada, Rosario Blanc, de la Facultat de Química, i Ana García Bueno, de la Facultat de Belles Arts.

Conèixer l’origen d’una obra, per què s’ha degradat o com es pot restaurar adequadament és possible gràcies a la interdisciplinarietat de la que són exemple les dues investigadores de la universitat andalusa. El treball conjunt ha permès fer troballes rellevants en els pigments del Cuarto Real de Santo Domingo de Granada, precedent dels palaus de l’Alhambra, i el Real Alcàssar de Sevilla.

En treballs com aquests es posa de manifest la importància de la taula periòdica de Mendeleiev, necessària per conèixer els elements dels que està format un material, i de la qual aquest 2019 se’n celebra l’Any Internacional. Per commemorar-ho, la Facultat de Química, a més de l’organització d’activitats per a la societat durant tot l’any, exposarà permanentment el mural Homenate als elements, de l’artista Eugènia Balcells. L’obra es basa en les imatges dels espectres de cadascun dels elements de la taula periòdica i es pot veure des d’avui al vestíbul de la Sala de Graus.

Reconeixement als estudiants i personal

D’altra banda, durant el decurs de la inauguració del curs, s’han lliurat diferents premis, patrocinats per les editorials Pearson, Cengage i McGraw Hill.

Xavier Viejo Montserrat del Grau de Bioquímica i Biologia Molecular, Adrian Llerena Ruiz del Grau de Química, Nerea Iragorri Molinero del Grau de Química en anglès i Carme Franch Valldepérez del Doble Grau de Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular, són els alumnes amb millor nota d’accés que han iniciat els seus estudis a la Facultat de Química el curs 2019-2020.

Sofía Denise Zamarbide Losada ha rebut el premi de la Societat Catalana de Química a l’estudiant amb millor nota del Treball de Fi de Grau de Química del curs 2018-19.

El premi de la Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular ha estat per a les estudiants Andrea Llopis Fuster, que ha tingut la millor nota al TFG de Bioquímica i Biologia Molecular del curs 2018-19, i Ángela Cava Camí, per la millor nota al TFG del Doble Grau de Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular.

A més a més, s’ha fet un reconeixement al personal de la Facultat que porta 25 anys treballant a la Universitat, Yolanda Albero (PAS) i Yolanda Díaz (PDI), i al personal que es jubila: els professors Antoni Romeu i Pilar Salagre.

La degana, Yolanda Cesteros, s’ha referit durant la seva intervenció al bon posicionament la Facultat de Química i a la necessitat de planificar el relleu dels investigadors. La rectora, María José Figueras, ha agraït la dedicació i iniciativa del professorat, a qui considera responsables que la facultat estigui en bones posicions dels rànquings.