18/06/2021

La inclusió de noves veus per donar resposta a l’emergència planetària centra el VI Col·loqui Internacional de Dret Ambiental de la URV

Aconseguir més justícia ambiental passa per la incorporació de noves veus que generin respostes des d’una perspectiva més inclusiva. Aquesta ha estat una de les conclusions principals del VI Col·loqui Internacional de Dret Ambiental, que del 14 al 16 de juny ha reunit de forma virtual una cinquantena de participants que han intervingut des de diferents països com Mèxic, Brasil, Regne Unit, Itàlia, Xina, Colòmbia, Portugal o Suïssa. L’esdeveniment ha servit com a punt de trobada entre estudiants de postgrau, personal investigador predoctorals i del món acadèmic per posar en comú les seves reflexions, però especialment per a què el col·lectiu investigador més jove pugui compartir la seva recerca i establir sinergies que permetin iniciar noves línies d’estudi. El Col·loqui l’ha organitzat el Departament de Dret Públic de la URV i el Centre d’Estudis en Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT), juntament amb l’Associació d’Alumnes i Exalumnes en Dret Ambiental de Tarragona (AAEDAT).

Amb el títol “Dret ambiental i els reptes de la propera dècada: promovent respostes transformadores i de recuperació a l’emergència planetària”, el col·loqui ha comptat enguany amb un enfocament més interdisciplinari, “ja que estem convençuts que el dret ambiental no es pot entendre sense el suport i la retroalimentació de les ciències ambientals, la geografia, la sociologia o la filosofia. Una perspectiva integral i interdisciplinària és fonamental per enriquir el debat i promoure respostes transformadores”, explica Stephanie Victoria Ascencio, presidenta de l’AAEDAT.

Les jornades han plantejat tres escenaris: un primer on s’analitzat la situació d’avui, un segon en el que s’han intentar buscar respostes immediates per saber com es poden abordar els problemes actuals i, finalment, un plantejament d’escenaris alternatius que ajudin a determinar quines són les respostes transformadores que podrien donar solució a la situació inicial.

Les conclusions de les jornades apunten a què cal repensar el sistema jurídic i ètic actual i incloure-hi les perspectives decolonials, feministes, ecocèntriques o biocèntriques per garantir una resposta més justa, inclusiva i transformadora davant l’emergència planetària. “El sistema ètic en el qual vivim, el sistema mundial modern-colonial, està relacionat amb la viabilitat i prevalença de la ideologia colonial del poder, els objectius de la qual no s’estenen a la producció i reproducció de totes les vides del planeta”, explica la presidenta de l’AAEDAT, qui remet a les paraules pronunciades per una de les ponents, Angélica de Freitas e Silva, de la Universitat de Westminster: “La nostra lluita és per la vida, no pel dret a viure”.

Durant les jornades, Farhana Sultana, doctora de la Universitat de Siracussa (Estats Units), va reclamar la necessitat d’una anàlisi des de l’enfocament feminista. “Això permet una comprensió més mateissada de la coproducció d’injustícies estructuralment, materialment i discursivament”, apunta.

Durant les jornades també han intervingut persones investigadores de la URV com Javier Francisco Arenas  i Rahma Bentirou Mathlouthi. Per a  les presentacions orals es van escollir dotze portfolis dels més de trenta que va rebre l’organització. En aquesta selecció hi va participar el comitè científic del col·loqui, on va participar l’investigador del Departament de Dret Públic de la URV, Jordi Jaria.

Les quatre ponents i oradores principals van ser: la investigadora associada al Centre d’Estudis de Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT), Rahma Bentirou Mathlouthi, la professora de la Universitat de Westminster, Angelica de Freitas e Silva, la doctora de la Universitat de Siracussa (Estats Units), Farhana Sultana, i la doctora de la universitat de Newcastle (Regne Unit), Tanya Wyatt.

A l’organització de les jornades hi han participat tant estudiants com professorat i altres professionals de la universitat com Clara Esteve, Beatriz Felipe, Lorena Martínez, Mònica Pons, Laura Presicce, Malka San Lucas, Amadeo Szipiga, Ilaria Gallus, Paulina Junca i Antoni Pigrau.

Les presentacions i ponències es poden recuperar al compte del Tarragona International Environmental Law Colloquium: https://www.facebook.com/TIEColloquium/