03/10/2019

La primera base de dades de l’associacionisme històric català ja està disponible en accés obert

És un projecte del grup de recerca ISOCAC en col·laboració amb l'Institut Ramon Muntaner

Per primera vegada, els historiadors i altres persones interessades poden consultar la informació sobre les associacions catalanes que van existir entre 1868 i 1980 en accés obert. És possible gràcies al projecte que ha dissenyat i elaborat el grup de recerca Història, Societat, Política i Cultura des de Catalunya al Món (ISOCAC) amb la col·laboració de l’Institut Ramon Muntaner, la Fundació Mútua Catalana i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Fins ara no existia un repositori que recollís aquestes dades, sinó que estaven disperses en arxius locals i comarcals, així com també en els fons d’associacions dependents dels antics governs civils provincials, que han estat les fonts d’informació principals per elaborar la Base de dades de l’Associacionisme català contemporani.

El treball de construcció de la base de dades s’ha fet a partir de dos projectes de recerca del grup de recerca ISOCAC finançats pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, l’Agència Estatal d’Investigació i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional: “Los espacios y la memoria de la sociabilidad popular en la Catalunya contemporánea”, i “Sociabilidades: espacios de construcción de la ciudadanía en Catalunya (1868-1939)”.

Ramon Arnabat, investigador del Departament d’Història i Història de l’Art que ha liderat aquest projecte, explica que la base de dades és d’utilitat no només per als investigadors sinó també per a la ciutadania, que ara poden accedir a la història de la seva associació o conèixer el teixit associatiu del municipi. De fet, l’accés és obert per a la consulta, però també es pot aportar informació nova o complementària per als 24.154 registres que hi ha.

Aquesta base de dades es troba disponible al lloc web de l’Institut Ramon Muntaner (Fundació Privada dels Centres d’Estudis de Parla Catalana). Aquesta entitat difon i dona suport als projectes d’investigació i de promoció cultural dels centres i instituts d’estudis de parla catalana, entitats dedicades principalment a l’estudi de la història, el patrimoni cultural i natural i les ciències socials i humanístiques i a la divulgació cultural dins els àmbits local i comarcal.

1. Alicia Pasca |

Ohh he buscat el Bloc Feminista i no hi surt.