26/04/2023

La recerca en clau femenina es reivindica en la jornada “Més enllà de Marie Curie”

La iniciativa de la Fundació Tarragona Cultura i Coneixement, que ha comptat amb la participació de la investigadora de la URV Marta Sales, busca promoure el paper de la dona en la ciència

Un moment de la jornada "Més enllà de Marie Curie: la recerca en clau femenina a Tarragona"

El Palau de Congressos de Tarragona ha acollit aquest dimecres la jornadaMés enllà de Marie Curie: la recerca en clau femenina a Tarragona”. Aquesta iniciativa de la Fundació Tarragona Cultura i Coneixement, amb la col·laboració de la Fundació Catalunya La Pedrera, busca promoure el paper de la dona en la ciència a la ciutat, sobretot entre els i les joves estudiants. En aquest sentit, el públic el formaven una setantena d’alumnes de quart d’ESO de l’Institut Tarragona i de primer de Batxillerat de la Salle Tarragona, que han escoltat amb atenció les explicacions de les investigadores de diferents institucions de recerca.

El director de la Fundació Tarragona Cultura i Coneixement, Jordi Fortuny, ha inaugurat la jornada, que ha començat amb una primera taula rodona d’investigadores de la Universitat Rovira i Virgili, l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica, l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili i l’Institut Català d’Investigació Química, que han explicat les seves trajectòries i experiències. La representant de la URV, Marta Sales Pardo, ha fet una radiografia del pes de la dona en el món universitari i de la recerca, rellevant i en augment malgrat que encara té molt de marge de millora en algun àmbit, sobretot entre els catedràtics. Sales ha reivindicat la importància de la presència de la dona a l’hora d’aportar altres maneres de pensar, treballar i fer recerca. “La diversitat en la composició de l’equip és clau”, ha afirmat. Totes les investigadores han animat les joves estudiants a fer el que tenen en ment sense barreres i sense por, i amb curiositat i actitud.

Marta Sales Pardo, investigadora de la URV

Tot seguit, una segona taula rodona ha aprofundit en la ciència des d’una perspectiva femenina amb investigadores de l’Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol i l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social. La jornada ha comptat amb la dinamització d’un actor i una actriu d’Improshow, que han interpel·lat els estudiants buscant la seva participació en l’acte.

La Fundació Tarragona Cultura i Coneixement és un ens participat per l’Ajuntament de Tarragona i altres patrons de la ciutat que treballa en la divulgació cultural i científica al Camp de Tarragona, fent visible el talent i treball de les institucions científiques i acadèmiques del territori. Paral·lelament, la Fundació Catalunya La Pedrera és una entitat especialitzada en programes d’impuls de vocacions científiques entre joves i que treballa amb la implicació de diferents centres de recerca de la ciutat.