27/10/2015

La Torredembarra dels anys 20 i 30, protagonista del fons cinematogràfic Alcina

Aquesta valuosa troballa de pel·lícules antigues és testimoni dels feixucs treballs dels pescadors, de l'arribada del capità d'un vaixell i d'imatges familiars i turístiques a la platja. El dimarts, 27 de setembre, se celebra el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual a tot el món

D'esquerra a dreta, José Carlos Suárez, Eduard Rovira, alcalde de Torredembarra; M. José Alcina, Núria Batet i Núria Canyelles.

La presentació del fons ha anat a càrrec de la propietària de les pel·lícules, M. José Alcina, de José Carlos Suárez, director de la Unitat de Cinema de la URV, Núria Batet, regidora de Cultura de l’Ajuntament de Torredembarra, i Núria Canyelles, directora de l’Arxiu Municipal. Ha tingut lloc el dilluns, 26 d’octubre a migdia, a la Sala de Graus de la URV. L’acte s’ha fet en el marc del Dia Mundial que reivindica el valor del Patrimoni Audiovisual a tot el món. El dia 17 d’octubre es va celebrar també Home Movie Day, el Dia Mundial del Cinema Domèstic.

Una troballa històrica

A finals del 2013, l’Arxiu Municipal de Torredembarra (AMTo) rep una trucada de la família Alcina, informant la seva arxivera que han trobat diverses pel·lícules molt antigues a les golfes de la casa de la família i les ofereix a l’Arxiu. Es tractava de 21 llaunes petites que contenien pel·lícula de 9,5 mm, en format Pathé Baby, emprada sobretot en filmacions domèstiques. De la vintena de bobines només 8 estan retolades amb els títols: Ana Maria 1927, Torredembarra 1929, Torredembarra 13 Julio 1930, Parque – Niños en jardín Arnar – Marzo 1930, Marzo, Pepeta. Les pel·lícules van ser regalades a la família de mans del propi autor, el Sr. Tizón, un metge de Barcelona que estiuejava amb la família a Torredembarra a principis del segle XX i va esdevenir bon amic dels Alcina.

A començament de 2014, l’AMTo es posa en contacte amb la Unitat d’Investigació del Cinema de la URV (UIC-URV) i els informa de la troballa. La descoberta és molt important i es preveu interessantíssima, ja que la major part del patrimoni cinematogràfic de l’època s’ha perdut. En un primer moment, es tem per l’estat de conservació del material, ja que ha estat en un espai humit i càlid (unes golfes davant del mar) i com que cada bobina representa aproximadament 2 minuts de filmació, se suposa que el que es pugui recuperar serà de manera fragmentària.

Al gener del 2014 les pel·lícules són cedides per la família a l’Arxiu i es signa el contracte de cessió en comodat, pel qual es reconeix el valor cultural i per a la investigació del fons, el seu interès públic i col·lectiu i s’acorda que Ma. José i Amparo Alcina mantenen la propietat i la titularitat de les filmacions. L’AMTo es compromet a prendre les mesures adients per a la seva conservació i posterior difusió entre els investigadors i la societat en general. També s’acorda que a partir de la signatura les pel·lícules seran referenciades com a “Fons Alcina (Arxiu Municipal de Torredembarra)”.

Al febrer del 2014 es signa per part de l’AMTo el dipòsit de material a la Unitat d’investigació del Cinema, autoritzant a aquesta a l’ús d’una còpia per a finalitats d’investigació i no comercials. L’UIC-URV trasllada aquest material a l’Arxiu de la Filmoteca de Catalunya per al seu correcte tractament i conservació, i se’n fa un primer visionat que ofereix bones expectatives, pel bon estat de conservació.

Després de 6 mesos d’investigació, la UIC-URV lliura a l’AMTo el resultat de la catalogació de les pel·lícules que ha realitzat. El contingut és excepcional, les imatges que hi apareixen es poden agrupar en els temes: Un dia de pesca a Torredembarra a Baix a Mar (7 rotlles), l’arribada del capità (1 rotlle), turisme a Torredembarra (11 rotlles) i imatges familiars (2 rotlles), a Torredembarra i a Barcelona. Les fimacions tenen voluntat documental i estan ben realitzades.

Després de la catalogació va venir el procés de repàs i preparació del material per part de la Unitat d’Investigació del Cinema pel seu telecinatge que costeja l’Arxiu Municipal de Torredembarra. Un procés que dura uns altres 6 mesos. Al final, l’Arxiu Municipal de Torredembarra rep dues còpies en DVD del film, una es dóna a la família Alcina i l’altra queda per a la consulta i difusió a l’Arxiu. Les pel·lícules originals resten a la Filmoteca de Catalunya, i una altra còpia es pot consultar a la Unitat d’Investigació del Cinema de la URV.

Elaboració d’un documental

Per impulsar el patrimoni audiovisual, és necessari difondre aquestes imatges. Però les imatges són el blanc i negre, cinema mut i sense tractar; es poden comparar a un diamant en brut que cal polir per fer-lo lluir amb tot l’esplendor que es mereixen. Per tant, per la seva excepcionalitat i per a ressaltar-ne la rellevància, s’està treballant en la realització d’un documental per posar de relleu les imatges recuperades.

En aquests moments es tracta d’una idea en vies de gestació i concreció, però hi ha la ferma voluntat per part de la Regidoria de Cultura d’assumir-ho i donar-hi el suport necessari. En aquest projecte treballaran per donar-li forma, en estreta relació, l’Arxiu Municipal de Torredembarra i la Unitat d’Investigació del Cinema de la URV). L’estrena de la projecció es farà a la vila de Torredembarra el 2016.

Campanya per la recuperació del patrimoni fílmic domèstic de Torredembarra

S’està treballant en l’elaboració d’un conveni entre l’Ajuntament de Torredembarra-Arxiu Municipal i la Universitat Rovira i Virgili-Unitat d’investigació del Cinema per a encetar conjuntament un projecte de recuperació del patrimoni cinematogràfic local, ocult en l’àmbit casolà però que té un elevat valor testimonial: les pel·lícules domèstiques filmades a Torredembarra.

La projecció del documental sobre el fons Alcina serà el moment de fer la crida i donar la sortida a la campanya de recuperació d’aquest patrimoni documental.