12/12/2016

La Universitat Rovira i Virgili, 25 anys de trajectòria al territori i al món

La URV celebra el 25è aniversari de vida, des que al desembre de 1991 el Parlament de Catalunya va aprovar la seva creació per donar el servei d'educació superior a les comarques del sud i a tot el país. Des de llavors la Universitat ha crescut fins a ser una universitat completa, destaca en la recerca en l'àmbit mundial i està fortament arrelada al territori

Fa 25 anys, la Cambra catalana va decidir crear noves universitats i així es recuperava la Universitat de Tarragona. Segons la llei de creació: “Ultra atendre les demandes actuals i futures pel que fa a estudis universitaris… la Universitat Rovira i Virgili ha de tenir vocació de continuïtat amb una presència universitària a les comarques tarragonines i de les Terres de l’Ebre que es remunta als segles XVI i XVII…” I també: “La nova Universitat recull també l’esforç, el treball i la voluntat de la comunitat universitària tarragonina, especialment a través dels diferents centres creats a partir de 1971, i la seva creació ha d’actuar com a motor del progrés cultural, científic i del tècnic a les comarques meridionals de Catalunya, i de manera més específica a les ciutats on s’ubiquen els seus centres”.

Es recuperava, doncs, la institució universitària suprimida per la força després de la Guerra de Successió, que ja al 1971, 21 anys, abans havia renascut parcialment amb centres creats que depenien d’universitats i escoles de Barcelona. Passades dues dècades i mitja, la URV ha acomplert amb escreix la seva missió i continua la seva evolució en la mateixa direcció: amb els peus al territori i el cap al món, com diu el rector Josep Anton Ferré.

urvinstitucio7

La Universitat va iniciar el seu camí com a institució autònoma, superat el període constituent, la redacció dels seus estatuts i l’elecció del primer rector, Joan Martí i Castell. Al llarg del temps, , i sota la successiva direcció dels rectors Lluís Arola, Francesc Xavier Grau i Josep Anton Ferré, els sis centres existents al principi han augmentat fins a dotze, inserits en cinc municipis: Tarragona, Reus, Tortosa, el Vendrell i Vila-seca; ha augmentat el nombre d’ensenyaments ofertats, fet que la converteix en una universitat completa, d’estudiants; i ha arribat a tot el territori, amb la creació del Campus Extens i l’activitat de l’Aula d’Extensió Universitària de la Gent Gran. Ha creat una forta relació amb els agents institucionals, econòmics i socials de la demarcació de Tarragona, especialment amb les empreses, relació-clau per a la inserció laboral dels graduats i per a les activitats de desenvolupament i innovació; i en recerca, l’activitat dels seus investigadors l’ha portat a un posicionament excel·lent en el panorama internacional.

Una universitat valorada

El rànquing del Times Higher Education ha situat l’any 2016 la URV com la 83ª en la llista de les 150 millors universitats del món de menys de 50 anys d’antiguitat. És el tercer cop consecutiu que la URV forma part de les més valorades en aquest rànquing. I el rànquing conegut com de Xangai, Academic Ranking of World Universities (ARWU), un rànquing de referència internacional que elabora la Universitat Jiao Tong de Xangai, ha situat la URV també enguany, per primer cop, entre les millors cinc centes universitats del món. Recentment, el Rànquing de les Biblioteques Espanyoles Universitàries que elabora el SECABA-Lab de la Universidad de Granada ha valorat el sistema de biblioteques de la URV com el més eficient entre les biblioteques universitàries de l’Estat. I L’”Informe de transparència voluntària al web de les universitats espanyoles 2015″, de la Fundación Compromiso y Transparencia, ha qualificat la URV com a universitat transparent per haver complert amb els criteris quantitatius i qualitatius d’informació pública al web.

Divendres, 16 de desembre té lloc l’acte central de la commemoració de l’aniversari, a les 12 h. al teatre Tarragona. Al llarg del curs 2016-17, la URV festeja l’aniversari amb diferents actes i activitats.

Més informació:

25 anys de la URV