26/05/2025
La URV acull una jornada inèdita per construir una visió compartida i integradora de la formació i la innovació docent
La trobada dels Instituts de Ciències de l’Educació, els Instituts de Desenvolupament Professional i els Centres d’Innovació i Formació Educativa és el punt de partida per a una nova col·laboració estratègica entre universitats

La trobada dels Instituts de Ciències de l’Educació, els Instituts de Desenvolupament Professional i els Centres d’Innovació i Formació Educativa és el punt de partida per a una nova col·laboració estratègica entre universitats
El campus Catalunya de la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha acollit aquest dilluns 26 de maig la I Trobada ICE-IdP-CIFE de Catalunya, una jornada inèdita que va reunir més de 70 representants dels Instituts de Ciències de l’Educació (ICE), dels Instituts de Desenvolupament Professional (IdP) i dels Centres d’Innovació i Formació Educativa (CIFE) de totes les set universitats públiques catalanes i la Universitat de Vic-UCC.
La trobada va posar de manifest la importància de construir una visió compartida i integradora de la formació i la innovació docent, tot reconeixent la diversitat d’estructures, funcions i vincles institucionals dels ICE, els IdP i els CIFE en cada universitat. Aquests centres exerceixen un paper clau com a frontisses bidireccionals: per una banda, impulsen la formació inicial i permanent del professorat universitari en el marc dels nous requeriments legislatius i dels processos d’innovació docent; per l’altra, connecten la universitat amb el sistema educatiu no universitari, articulant accions formatives, de recerca i transferència des de l’educació infantil fins a l’educació superior. Aquesta doble funció els posiciona com a agents estratègics per avançar cap a un ecosistema educatiu més coherent, col·laboratiu i transformador.
L’acte va ser inaugurat per Montserrat Pinent, vicerectora de Projectes Docents i Estudiantat de la URV, i per Mercè Andreu i Rosés, directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum del Departament d’Educació i Formació Professional.
Un dels punts centrals de la jornada va ser la formació inicial del professorat universitari, especialment en el marc dels nous requeriments establerts per la LOSU. Es va posar en valor la necessitat d’alineació entre els diversos programes formatius de les universitats catalanes, amb l’objectiu de garantir una formació de qualitat, coherent i reconeguda dins del sistema universitari.

Treball compartit en tres línies clau
La jornada es va estructurar en tres tallers simultanis. Un taller era d’especialització i sinergies en comissions de serveis (àmbit no universitari), en què es va treballar en la construcció d’un mapa d’especialitzacions dels professionals en comissió de serveis del Departament d’Educació i es van generar propostes per optimitzar el coneixement compartit i establir aliances actives entre ICE/IdP/CIFE per desenvolupar accions formatives conjuntes. El segon taller era de formació del professorat universitari, en què es van debatre reptes com ara l’avaluació de l’impacte formatiu, els formats més efectius i la col·laboració en projectes d’innovació docent. I, finalment, el tercer taller era sobre gestió i administració dels ICE, els IdP i els CIFE, amb un intercanvi de models i propostes per millorar l’eficiència i coordinació de les funcions internes.
Les conclusions finals van posar de manifest la voluntat de consolidar la trobada com un espai estable de coordinació interuniversitària, capaç de generar aliances, projectes compartits i noves propostes de valor en el marc de la formació i la transformació educativa.
Aquesta trobada ha estat organitzada per l’ICE de la URV i s’ha dut a terme com a activitat precongrés de la WFATE Biannual Conference 2025.
